Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Articles

Año 6 No. 17 Mayo - Agosto 2020

Teachers’ digital competency: a global view

Submitted
October 1, 2020
Published
May 15, 2020

Abstract

The transformation of our society into an information and knowledge society mediated by Information and Communication Technologies (ICT) as well as the demand for quality education and the need to make a reflexive use of ICT in favor of processes of teaching and learning, pose challenges and reflections in education due to the demands that these transformations generate in how society is organized, works, relates and learns (Valencia-Molina & Serna-Collazos, 2016). This article addresses the term digital competence, as well as the analysis of four frames of reference for the measurement of this competence that every teacher participating in the knowledge society should develop, enhance and evaluate for the improvement of their teaching practice by incorporating the Technology in their educational processes. The frameworks of UNESCO, ISTE and INTEF that propose dimensions of observation and grouping of competences associated with this competence are analyzed, to establish similarities and differences in the search for a model framework.

References

  1. Alles, M. (2007). Desarrollo del Talento Humano basado en competencias. Buenos Aires: Granica.
  2. Álvarez, J. (2015). La alfabetización informacional del profesorado de educación secundaria del estado español. Universitat Rovira I Virgili, España.
  3. Brunet, I., & Catalin, L. (2016). El discurso por competencias: Una propuesta de clarificación conceptual. Intangible Capital, 12(4), 978-1005. doi:10.3926/ic.771
  4. Cassany, D. (2012). En_línea. Leer y escribir en la red. Barcelona, España: Anagrama.
  5. Comisión Europea. (2007). Competencias clave para el aprendizaje permanente: un marco de referencia europeo. Luxemburgo.
  6. Esteve-Mon, F. (2015). La competencia digital docente: análisis y evaluación del desempeño de los estudiantes universitarios de educación por medio de un entorno 3D. (Tesis doctoral). Recuperado de http://francescesteve.es/tesis.
  7. Esteve-Mon, F., Gisbert-Cervera, M. y Lázaro-Cantabrana, J.L. (2016). La competencia digital de los futuros docentes: ¿cómo se ven los actuales estudiantes de educación? Pontificia Universidad Católica de Valparaíso Perspectiva Educacional. Formación de Profesores. Vol. 55(2), pp. 38-54.
  8. Ferrari, A. (2013). DIGCOMP: A Framework for Developing and Understanding Digital Competence in Europe. European Union: España. Consultado el 20 de abril de 2019 en: http://ftp.jrc.es/EURdoc/JRC83167.pdf
  9. Gilster, P. (1997). Digital literacy. New York: Wiley Computer Publications.
  10. Gómez, J. (2015). Las competencias Profesionales. Revista mexicana de Anestesiología, 38, pp. 49-55.
  11. González, R., Cardentey, J., y González, X. (2015). Consideraciones acerca del empleo de las tecnologías de la información en la enseñanza universitaria. Educación Médica Superior, 29(4), 837–842.
  12. Hernández, D. (2013). La apropiación digital: descripción y análisis del impacto de las TIC en las prácticas letradas de adultos profesionales mexicanos. Universitat Pompeu Fabra Barcelona, Barcelona, España.
  13. INEE (2015). Segundo Estudio Internacional sobre la Enseñanza y el Aprendizaje (TALIS 2013). Resultados de México. México: INEE.
  14. INTEF (2017). Marco Común de Competencia Digital Docente. España: INTEF.
  15. ISTE (2010). ISTE standards for teachers. E.E.U.U.: International Society for Technology in Education.
  16. ISTE (2017). ISTE standards for educators. E.E.U.U.: International Society for Technology in Education.
  17. Januszewski, A., y Molenda, M. (2007). Educational technology: A definition with commentary (2da. ed.). New York: Routledge.
  18. Navés, F. (2015). Las TIC como recurso didáctico: ¿Competencias o posición subjetiva? CPU-e, Revista de Investigación Educativa, (20), 238-248.
  19. Redecker, C. y Punie, Y. (2013). Aprender en la era de la Web 2.0. Retrato de las prácticas innovadoras en Francia. Sotavento M.B.A. Especial Futuribles, 12-27.
  20. Riel, J. (2012). The digitally literate citizen: how digital literacy empowers mass participation in the United States. Georgetown University, United States.
  21. Scott, C.L. 2015. El futuro del aprendizaje 2 ¿Qué tipo de aprendizaje se necesita en el siglo XXI? Investigación y Prospectiva en Educación UNESCO, París. [Documentos de Trabajo ERF, No. 14].
  22. Tourón, J., Martín, D., Navarro, E., Pradas, S. e Iñigo, V. (2018) Validación de constructo de un instrumento para medir la competencia digital docente de los profesores (CDD). Revista española de pedagogía. Vol. 76 (269).
  23. UNESCO (2011). Marco de competencias de los docentes en materia de TIC de la UNESCO. Consultado el 11 de julio de 2019, de: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000213475
  24. UNESCO (2019). Marco de competencias de los docentes en materia de TIC UNESCO. Versión 3. Consultado el 11 de julio de 2019, de: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000371024
  25. Valencia-Molina, T. y Serna-Collazos, A. (2016). Competencias y estándares TIC desde la dimensión pedagógica: Una perspectiva desde los niveles de apropiación de las TIC en la práctica educativa docente. Cali, Colombia: Pontificia Universidad Javeriana.
  26. Vargas, A. (2015). Literacidad crítica y literacidades digitales: ¿una relación necesaria? (Una aproximación a un marco teórico para la lectura crítica). Revista Folios, (42), 139–160.

Most read articles by the same author(s)