Job Placement of Graduates from the Nursing Bachelor's Program, Class of 2020 in Nayarit
Keywords:
Nursing, Professional Development, Postgraduate Education, VocationAbstract
Introduction. Job insertion is used to refer to the process of incorporating individuals into economic activity. The 2020 National Graduate Survey showed that out of 10,036 participants, 75% found a job related to what they studied. 42% of young people in Mexico studied a bachelor's degree because it provides an opportunity to improve their standard of living, but recent follow-up studies of graduates in northern Mexico are unknown. The objective of this study is to identify the level of job insertion of nursing professionals of the 2020 generation in the State of Nayarit.
Methodology. Descriptive and cross-sectional design. The population was derived from graduates of a public university. In addition, 86 graduates were surveyed with a valid and reliable 25-item instrument. Convenience sampling, the sample size was 86 graduates.
Results. Regarding job placement, it was found that 51.16% work as nurses, 34.09% in the public sector, and 65.91% in the private sector. Finally, 30.23% work in a field other than nursing, and 18.60% are inactive.
Conclusions. Nursing professionals work more in secondary care areas in the private sector, and there are job opportunities in Nayarit. Most of the respondents consider that they studied nursing out of vocation.
References
Balseiro Almario, C., et al. (2018). Inserción laboral, desarrollo profesional y desempeño institucional de las (os) egresadas (os) del Plan Único de Especialización en Enfermería de la ENEO-UNAM: una experiencia de doce años. Enfermería Universitaria, 9(1). https://doi.org/10.22201/eneo.23958421e.2012.1.242
Bayser, S. E. (2022). Motivación y desempeño laboral en el personal de enfermería de una institución pública de la Ciudad Autónoma de Buenos Aires. Salud, Ciencia Y Tecnología, 2, 12. https://doi.org/10.56294/saludcyt202212
Casanovas, I., et al. (2006). Trayectoria laboral de las Enfermeras de una Escuela durante los 4 años siguientes a la graduación: 2000-2004. Enfermería Clínica, 16(5), 238-243. http://www.elsevier.es/es-revista-enfermeria-clinica-35-articulo-trayectoria-laboral-enfermeras-una-escuela-13093030
Cruz-Vázquez, F., & Bellido-Castaños, M. E. (2019). Trayectoria laboral y satisfacción de los egresados de Licenciatura en Enfermería de la Facultad de Estudios Superiores Zaragoza. Enfermería Clínica. https://www.medigraphic.com/pdfs/enfermeriaimss/eim-2019/eim191f.pdf
Diario Oficial de la Federación. (2024). Ley General de Salud. https://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf/LGS.pdf
García, J., & Gutiérrez, R. (2012). Inserción laboral y desigualdad en el mercado de trabajo: cuestiones teóricas. Revista Española de Investigaciones Sociológicas. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=761449
Gómez, M., & Ruiz, F. (2021). Factores determinantes en la elección de carrera en enfermería: Un estudio sobre satisfacción laboral y condiciones de trabajo. Revista de Educación y Desarrollo Profesional en Salud, 19(3), 80-95. https://doi.org/10.1016/j.redps.2021.03.004
Guaranguay, H. C. & Sánchez, L. (2018) Inserción laboral del enfermero y su desarrollo en ámbito profesional. Revista Científica Sinapsis, 1 (12). https://doi.org/10.37117/s.v1i12.114
Chávez, S. & Gutierrez, J. (2022). Estudio temático sobre el grado de enfermería. Junta de Andalucía. https://ws262.juntadeandalucia.es/accua/include/files/deva/analisis/Estudio_Tematico_Enfermeria_2022-08-12.pdf
Laureate México. (2020). Encuesta Nacional de Egresados 2020. Centro de Opinión Pública de la Universidad del Valle de México. https://opinionpublica.uvm.mx/sites/default/files/reportes/ENE-2020.pdf
Manpower Group, JA Americas. (2022). Escasez de Oportunidades Laborales para los Jóvenes en México 2022 https://blog.manpowergroup.com.mx/manpowergroup/escasez-de-oportunidades-laborales-para-j%C3%B3venes-2022
Martínez Rodríguez, F. (2008). El proceso de inserción laboral: Implicaciones educativas para la mejora de la empleabilidad. Granada, España: Universidad de Granada. https://www.researchgate.net/publication/279487621_El_proceso_de_insercion_laboral_Implicaciones_educativas_para_la_mejora_de_la_empleabilidad
Morales, A., & Vázquez, M. (2020). El impacto de la educación superior en la inserción laboral de los egresados en México. Redalyc. https://www.redalyc.org/pdf/3498/349832323025.pdf
Organización Mundial de la Salud. (2020). La cobertura sanitaria universal. https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/universal-health-coverage-(uhc)
Rabanal, R., & Huaman, C. (2020). Desarrollo de competencias personales y sociales para la inserción laboral de egresados universitarios. Revista de Ciencias Sociales de Zulia. https://www.redalyc.org/jatsRepo/280/28063431020/html/index.html
Salgado Vega, M. (2005). Empleo y transición profesional en México. Papeles de Población. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-74252005000200011
Sánchez, J. L., & Ruiz, J. M. (2021). Condiciones idóneas de ingreso al mercado laboral: La equidad y el salario justo como factores determinantes. Revista Mexicana de Sociología, 83(2), 45-67. https://www.redalyc.org/journal/140/14057727003/html/
Secretaría de Salud. (2021). Informe de desafíos en atención primaria de salud 2021. Secretaría de Salud. https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/651873/Informe_Desaf_os_APS_ENERO_2021_final.pdf
Tino Borras, C. (2021). Estructura sectorial del empleo y Segmentos de inserción laboral: Una construcción operativa para abordar la heterogeneidad sectorial y la segmentación en el mercado de trabajo. Aacademic, 1(5), 1-16. https://www.aacademica.org/cecilia.tinoboras/5.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 The moral rights belong to the author, the economic rights belong to the Benemérita Universidad Autónoma de Puebla.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The moral rights belong to the author, the economic rights belong to the Benemérita Universidad Autónoma de Puebla.