Social service and performance of the graduation exam in nursing interns
Keywords:
Social Service, School Performance, Academic Test Performance, Exam ResultsAbstract
Introduction. It is of importance for higher-level educational institutions to carry out evaluations that allow improving the conditions of professional training in interns who provide their social service. However, there is not enough evidence in the northern region of Mexico that evaluates the competencies of nursing interns through the exit exam that denotes comparisons of knowledge and skills by sex and level of health care.
Objective. Compare the performance obtained in the general exit exam EGEL-Plus ENFER of undergraduate nursing interns from a public university in northern Mexico, by sex and level of health services care.
Methodology. Descriptive, retrospective and comparative cross-sectional design. The population was 292 interns, who completed social service with a bachelor's degree in nursing and took the exit exam during 2021-2022 and a simple random sampling was used (n= 148 interns).
Results. A higher average was identified in the EGEL-Enfer scores in women, but without a statistical difference compared to men (M=1027.07±68.5 vs. M=1016.64±55.4, p>.05). Likewise, the average score in interns who performed their social service at the first level of care versus the second level of care was lower (M=1020.40±58.5 vs. M=1028.44±71.6); but without statistical difference (p>.05).
Conclusions. The results allow us to assess the need to continue working on topics that expand the understanding of those variables that influence the performance ratings in the EGEL-Enfer, to provide strategies that improve the professional training processes of nursing students and educational models.
References
Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior [ANUIES]. (2016). Deserción, rezago y eficiencia terminal en las IES. Propuesta metodológica para su estudio. ANUIES.
Cabrera, M., Castro, J., González, L., Jiménez, S. & Barranca, A. (2021). Satisfacción laboral en prestadores de Servicio Social del Centro de Estudios y Servicios en Salud. <em>Revista Mexicana de Medicina Forense</em>, <em>7</em>(1),1-38. https://revmedforense.uv.mx/index.php/RevINMEFO/article/view/2941
Cañón-Abuchar, H. M., Cortés-de Téllez, R., López-Maldonado, M. C. & Castellanos-Soriano, F. (2009). Rendimiento académico y desempeño en el Examen de Calidad de la Educación Superior (ECAES) de Enfermería, año 2003. <em>Investigación en Enfermería: Imagen y Desarrollo</em>, <em>11</em>(1), 67-80. https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/imagenydesarrollo/article/view/1612
Carmona-Mejía, B., González-Velázquez, S. & Crespo-Knopfler, S. (2012). Opinión de los egresados del Plan de estudios de la Licenciatura en Enfermería de la Facultad de Estudios Superiores Zaragoza – Universidad Nacional Autónoma de México. <em>Enfermería global</em>, <em>11</em>(4), 180-191. https://doi.org/10.6018/eglobal.11.4.151971
Centro Nacional de Evaluación para la Educación Superior [CENEVAL]. (Abril de 2022). <em>Informe de Resultados 2021 Examen General para el Egreso de la Licenciatura en Enfermería (EGEL-ENFER)</em>. https://ceneval.edu.mx/informes-anuales-de-resultados-egel/
Centro Nacional de Evaluación para la Educación Superior [CENEVAL]. (2023). <em>Guía para el sustentante Examen General para el Egreso de la Licenciatura en Enfermería EGEL Plus ENFER</em>. https://ceneval.edu.mx/wp-content/uploads/2023/01/GUIA-EGEL-ENFER.pdf
Diario Oficial de la Federación [DOF]. (2014). <em>Reglamento de la Ley General de Salud en Materia de Investigación para la Salud de México</em>. Cámara de diputados del H. Congreso de la Unión. https://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/regley/Reg_LGS_MIS.pdf
Guzmán, C., Baeza, G. & Guzmán, L. (2019). Estudiantes de medicina de una universidad pública en Tabasco: un estudio de egresados. <em>Revista educación</em>, <em>43</em>(2), 1-17. https://doi.org/10.15517/revedu.v43i2.30695
Lara-Cerda, A.D, Hernández-Nava, N., Martínez-Ramírez, A., Fosado-Quiroz, R. E. & Rocha-Rodríguez, M. R. (2021). Impacto de la asignatura Servicio Social dentro del programa educativo de la licenciatura en Enfermería. <em>RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo</em>, <em>11</em>(22), e035, 1-22. https://doi.org/10.23913/ride.v11i22.880
Moreno, J. A. J., Parra, J. P. M., Niebla, J. C. & Millán, E. M. A. (2019). Evaluación del egreso de la Licenciatura en Actividad Física y Deportes de la UABC: un ejercicio comprensivo. <em>REICE Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación</em>, <em>17</em>(2), 123-146. https://doi.org/10.15366/reice2019.17.2.007
Organización Panamericana de la Salud [OPS]. (2017). <em>Recursos humanos para a salud, para todas las personas, en todos los lugares</em> [folleto]. https://www3.paho.org/hq/index.php?option=com_content&view=article&id=13672:human-resources-for-health-for-all-people-inall-places&Itemid=0&lang=es#gsc.tab=0
Sánchez-Cruz, J., Guzmán-Priego, C. G. y Baeza-Flores, G. C. (2018). Nivel de correspondencia entre la formación profesional y desempeño en el servicio social de los alumnos de la Licenciatura en Enfermería de una Universidad pública en Tabasco. <em>Revista CONAMED</em>, <em>23</em>(1), 17-20. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6372043.pdf
Secretaría de Salud-Subsecretaría de Integración y Desarrollo del Sector Salud (2011). <em>Lineamientos generales para la operación del programa nacional de servicio social de enfermería en el Sistema Nacional de Salud</em>. https://faeo.ujed.mx/ssocial/Lineamientos.pdf
Tenahua-Quitl, I., Salazar-Peña, M. T. L., Ávila-Arroyo, M. L., Trujillo-de la Cruz, C. & López-García, C. (2020). Trayectoria Académica de los estudiantes de Licenciatura en Enfermería. <em>Enfermería, Innovación y Ciencia</em>, <em<2</em>(1), 1-10. https://doi.org/10.60568/eic.v1i1.637
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The moral rights belong to the author, the economic rights belong to the Benemérita Universidad Autónoma de Puebla.