Maps, networks and literary graphics in Jorge Ibargüengoitia’s Herod’s Law: an autobiographic approach
Abstract
Herod’s Law is the most autobiographical text of the Jorge Ibargüengoitia narrative who, with his literary style, accounts for the experiences of a leading narrator who live in Mexico City in the fifties and sixties. From its perspective of society and interpersonal relationships it inhabits a space whose extratextual reference allows an approach to reality. This article is based on the theory of Franco Moretti in order to bring the public and private spheres closer through the cartographic representation of the places in which the stories are developed.
References
Castro, Germán. (2016). “Calle Jorge Ibargüengoitia” en Nexos. Disponible en
Duccio, Demetrio. (1999). Escribirse: la autobiografía como curación de uno mismo. Barcelona: Paidós.
Ibargüengoitia, Jorge. (2015). La ley de Herodes. México: Booket.
Lange, Charlotte. (2019). “The ‘‘Truth’’ Behind A Scandal: Jorge Ibarguengoitia’s Las Muertas” Link-springer-com.ezproxy.usal.es. N.p., 2009. Web. 2 diciembre.
Moretti, Franco. (1998). Atlas of the European Novel, 1810-1900. Londres: Verso.
______. (2013). Distant reading. USA: Verso.
______. (2007). Graphs, maps, threes: Abstract Models for Literary History. USA: Verso.
Pimentel, Luz Aurora. (2001). El espacio en la ficción: ficciones espaciales: la representación del espacio en los textos narrativos. México: Siglo XXI.
Secci, Cristina. (2013). La realidad según yo la veo. México: Ediciones La Rana.
______. (2019). “Rompecabezas: Vida Y Obra De Jorge Ibargüengoitia”, Uam.mx. Web. 2 Diciembre.
Villoro, Juan. (2008). “El cronista en su jardín” en Revolución en el jardín. Madrid: Reino de Redonda.