Sergio Pitol, The magician of Mexico

  • Aida Nadi Gambetta Chuck Benemérita Universidad Autónoma de Puebla (BUAP)
Keywords: autobiography, Sergio Pitol, Jorge Luis Borges, Bioy Casares, double

Abstract

El mago de Viena (2005) closes a series of autobiographical texts that Sergio Pitol has been published since 1996 starting with El arte de la fuga. At the same time continues with the same writing ideas developed by Borges in stories such as “El zahir”, “El aleph”, “El milagro secreto” y “Pierre Menard, autor del Quijote”. This allows me to establish a comparison among Pitol’s relations with other authors and have a better understanding of its writing and figure proposed in his narrative.

References

Bajtin, Mijail, Estética de la creación verbal, México, Siglo XXI, 1982.

De Mann, Paul, “Autobiography as de-facement” en Essays upon Epitaphs, en The Retoric of Romanticism, Nueva York, Columbia, University Press, pp. 67-84, 1984.

_____, 1990 Alegorías de la lectura, Barcelona, Lumen, 1990.

Lejeune, Philippe, El pacto autobiográfico y otros estudios, Málaga, Megazul, 1994.

Molloy, Sylvia, Acto de presencia. La escritura autobiográfica en Hispanoamérica, México, FCE y El Colegio de México, 1996.

Pitol, Sergio, El arte de la fuga, México, Era, 1996.

_____, 1998 Pasión por la trama, México, Era, 1998.

_____, El mago de Viena, México, Pre-Textos, 2005.

Ricoeur, Paul, Sí mismo como otro, México, Siglo XXI, 1996.
Published
2018-07-09
How to Cite
Aida Nadi Gambetta Chuck. (2018). Sergio Pitol, The magician of Mexico. Amoxcalli, Revista De Teoría Y Crítica De La Literatura Hispanoamericana, 1(2), 80-90. Retrieved from http://rd.buap.mx/ojs-dm/index.php/amox/article/view/41