The Metaliterature yesterday and today
Abstract
Through an historical and critical overview of metaliterature we can identify and problematize its main aspects such as autoreferentiality and representation of reality. In the same way a variety of literature written under such narrative constructions has to be distinguished among metaliterature and metafiction, something that literary theory has not defined yet. With special emphasis on 20th Mexican narrative and the lack of attention of its metaliterature we can trace the influence of noveau roman and have a better understanding of its narrative techniques. This study allows us to establish a critical judgment of its effectiveness in recent literature.
References
Alegría, Fernando, Literatura y revolución, Mexico, FCE (Popular: 100), 1970.
Butor, Michel, Sobre Literatura I: estudios y conferencias 1948-1959, Barcelona, Seix Barral, 1967.
_____, Sobre Literatura II: estudios y conferencias 1959-1963, Barcelona, Séix Barral, 1967.
Camarero, Jesús, Metaliteratura. Estructuras formales literarias, Barcelona, Anthropos, 2004.
Cifre Wibrow, Patricia, “Metaficción y postmodernidad: metarrelación entre dos conceptos problemáticos”, en Anthropos. Metaliteratura y Metaficción. Balance crítico y perspectivas comparadas, No. 208, Barcelona, Anthropos Editorial, 2005.
Delibes, Miguel, “La revolución narrativa”, en La censura de prensa en los años 40 (y otros ensayos), Valladolid, Ámbito Ediciones, 1985.
Formaggio, Dino, La ‘Muerte del Arte’ y la Estética, México, Grijalbo, 1992.
Fuentes, Carlos, La nueva novela hispanoamericana. México, Joaquín Mortiz, 1998.
Gil Gonzalez, Antonio. “Metaliteratura y Metaficción. Percepción intelectual del tema”, en Anthropos. Metaliteratura y Metaficción. Balance crítico y perspectivas comparadas, No. 208. Barcelona, Anthropos Editorial, 2005.
Kundera, Milan, El telón. Ensayo en siete partes, (Trad. Beatriz de Moura), Barcelona, Tusquets, 2005.
Lotman, luri M., “El arte como lenguaje”, en Estructura del texto artístico, Madrid, ISTMO, 1988.
_____, “El fenómeno de la cultura”, en La semiosfera II. Semiótica de la cultura, del texto, de la conducta y del espacio, Madrid, Cátedra: Universitat de Valencia, 1988.
Mauriac, Claude, La aliteratura contemporánea, Madrid, Guadarrama (Punto Omega: 154), 1972.
Merino, José Maria, «Los límites de la ficción», en Anthropos. Metaliteratura y Metaficción, Balance crítico y perspectivas comparadas, No 208, Barcelona, Anthropos Editorial, 2005.
Pollmann, Leo, La ‘Nueva Novela’ en Francia y en Iberoamérica, Madrid, Gredos (Estudios y Ensayos II: 159), 1971.
Ródenas de Moya, Domingo, «La metaficción sin alternativa: un sumario», en Anthropos. Metaliteratura y Metaficción. Balance crítico y perspectivas comparadas, No. 208. Barcelona, Anthropos Editorial, 2005.
Robbe-Grillet, Alain, Por una nueva novella, Barcelona, Seix Barral, 1965.
Saltz, Joanne, «El libro vacío: un relato de la escritura», en Mujer y literatura mexicana y chicana. Culturas en contacto, México, El Colegio de México: El Colegio de la Frontera Norte (Programa interdisciplinario de estudios sobre la mujer: 2), 1990.
Sobejano, Gonzalo, «La novela poemática y sus alrededores», en Ínsula: «Diez años de novela en España (1976-1985) », No. 464-465, julio-agosto, Madrid, 1985.
_____, «La novela ensimismada», en España Contemporánea, Revista de Literatura y Cultura, No. 1, Tomo I, España, 1988.
Vicens, Josefina, El libro vacío, Mexico, SEP, 1986.
Villanueva, Dario, “Novela lírica, novela poemática”, en Ínsula: Novela y poesía de dos mundos. La creación Literaria en España e Hispanoamérica, hoy, No. 512-513, Agosto-septiembre, Madrid, 1989.
_____, «La renovación de la novela en el siglo XX», en Estructura y tiempo reducido en la novela, Barcelona, Anthropos (Literatura: 20), 1994.
Copyright (c) 2018 Moral rights belong to the author. The patrimonial rights belong to the Benemérita Universidad Autónoma de Puebla.
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.