Delmira Agustini: canon and subversion

  • Mirta Fernández Universidad de Oporto
Keywords: Delmira Agustini, Uruguay, anxiety of the influence, eroticism, feminine

Abstract

In the poetic work of Delmira Agustini, it can be seen the heartbreaking stress between the patriarchal and the marginal position to the women that writes. Agustini felt the dualism among the conventions and the literary models suggested from a perspective traditionally masculine and her lyric subjectivity, considering that the feminine images had always constitute the aesthetic subject (the other) and no the subject (I) of the poetic text. Agustini hides herself behind a series of feminine masks that they change throughout the artistic and vital trajectory, in order to minimize the ravaged of «the anxiety of the influence» that they are intensified by «the anxiety of the authority».

References

Agustini, Delmira. El libro blanco. Montevideo: Ediciones O. M. Bertani, 1907.

___________. Cantos de la mañana. Montevideo: Ediciones O. M. Bertani 1910.

___________. Los cálices vacíos. Montevideo: Ediciones O. M. Bertani, 1913.

___________. Los astros del abismo. Montevideo: Maximino García, 1924.

Alegría, Fernando. “Aporte de la mujer al nuevo lenguaje poético de Latinoamérica”, Revista-Review Interamericana, 12, 1982. 27-35.

Alvar, Manuel. La poesía de Delmira Agustini. Sevilla: Escuela de Estudios Hispano-Americanos, 1954.

Bloom, Harold. The anxiety of influence: a theory of Poetry. New York: Oxford Univ. Press, 1973.

Cáceres, Alejandro. Poesías completas de Delmira Agustini. Montevideo: Ediciones de la Plaza, 2007.

Darío, Rubén. “¡Estas mujeres!”, en Todo al vuelo. Madrid: Renacimiento, 1912.

___________. Cantos de vida y esperanza. Barcelona: Editorial Maucci, 1917.

Dos Santos Fernández, Mirta. “La lectura feminista en la literatura: el caso de Delmira Agustini”, Revista Castilla- Estudios de Literatura, 2, pp. 233-251. Valladolid: Universidad de Valladolid, 2011.

Escaja, Tina. Salomé decapitada: Delmira Agustini y la estética finisecular de la fragmentación. Amsterdam-New York: Ediciones Rodopi, 2001.

Gilbert, Sandra y Gubar, Susan. The madwoman in the attic. New Haven: Yale Univ. Press, 1979.

Girón Alvarado, Jacqueline. Voz poética y máscaras femeninas en la obra de Delmira Agustini. Nueva York: Peter Lang Publishing, 1995.

Larre Borges, Ana Inés. Cartas de amor y otra correspondencia íntima de Delmira Agustini. Montevideo: Editorial Cal y Canto, 2006.

Montefiore, Jane. Feminism and Poetry. Nueva York: Pandora, 1987.

Molloy, Sylvia. “Dos lecturas del cisne: Rubén Darío y Delmira Agustini”, en La sartén por el mango: encuentro de escritoras latinoamericanas. República Dominicana: Huracán, 1984. 57-69.

___________. “Introduction. Female Textual Identities: The Strategies of SelfFiguration”, en Women Writing in Latin America. An Anthology. Boulder: Westview Press, 1991. 105-124.

Rodríguez Monegal, Emir. Sexo y poesía en el 900. Montevideo: Editorial Alfa,1969.

Rojas, Margarita. et ál, Las poetas del buen amor. Caracas: Monte Ávila Editores, 1991.

Rosenbaum, Sidonia Carmen. Modern women poets of Spanish America. Nueva York: Hispanic Institute, 1946.

Zum Felde, Alberto. Crítica de la literatura uruguaya. Montevideo: Maximino García, 1921.

___________. Proceso intelectual del Uruguay, tomo II. Montevideo: Imprenta Nacional Colorada, 1930.
Published
2017-08-11
How to Cite
Mirta Fernández. (2017). Delmira Agustini: canon and subversion. Amoxcalli, Revista De Teoría Y Crítica De La Literatura Hispanoamericana, 2(4), 27-45. Retrieved from http://rd.buap.mx/ojs-dm/index.php/amox/article/view/16