Stages of Indigenistic Photography
Abstract
The purpose of this paper is to offer a vision of how the path of indigenist photography has been in our country and how it has been used to shape the identity of what is Mexican, for this purpose, images have been analyzed in which the different etnic groups of the country have been photographed since the introduction of photography in Mexico, with the objective of forming the historical periods of indigenous photography and some of their representatives. This search resulted in seeing the impossibility of establishing an identity of “the Mexican” and how this type of photography has a strong presence in our country.
References
Colorado Antes, O. (2018). Aportaciones a la fotografía indigenista mexicana. El fotógrafo Nacho López: Vida, obra y propuesta de un modelo de metadatos denotativo-morfológicos para el análisis de su obra en el Instituto Nacional Indigenista de México (1950-1981). Tesis doctoral. Universidad Complutense de Madrid.
Da Costa A. Petroni, M. (2009). Fotogra- fiar al indio. Un breve estudio sobre la antropología y la fotografía mexicanas. Dimensión Antropológica, vol. 46, mayo-agosto, pp. 183-215.
Debroise, O. (2005). Fuga mexicana. Un recorrido por la fotografía en México. Barcelona: Gustavo Gili.
Dorotinsky Alperstein, D. (2013). Viaje de sombras. Fotografías del Desierto de la Soledad y los indios lacandones en los años cuarenta. México: Universidad Nacional Autónoma de México.
Flusser, V. (2010). Hacia una filosofía de la fotografía. 2ª. ed. México: Trillas.
González Flores, L. (2013). Nuevas subjetividades en la fotografía mexicana contemporánea. En R. Monroy Nars, A. Del Castillo Troncoso (coordinadores), Caminar entre fotones. Formas y estilos de la mirada documental. México: Instituto Nacional de Antropología e Historia.
Gutiérrez Chong, N. (2012). Mitos nacionalistas e identidades étnicas: los intelectuales indígenas y el Estado mexicano. 2ª. ed. México: Universidad Nacional Autónoma de México.
Leysinger, C. (2010). Exploración de personajes del Nuevo Mundo: el peculiar caso de la mirada de Teobert Maler. En I. Morales, (compiladora), El Indígena en el imaginario Iconográfico (pp. 71-102). México. Comisión Nacional para el Desarrollo de los Pueblos Indígenas.
Martínez Rodríguez, L. J. (2010). Deseos y prejuicios: la representación indígena en la fotografía de Juan Rulfo. Estudios Jalicienses Num. 81 pp. 22-37.
Massé Zendejas, P. (2000). Cruces y Campa. Una experiencia mexicana del retrato tarjeta de visita. México. Circulo de arte.
Mendoza Avilés, M. (2002-2003). La colección Hugo Brehme. Alquimia invierno año 6 núm. 16. pp. 41-43.
Miroslava Corckovic, L. (2012). La Cultura Indígena en la Fotografía Mexicana de los 90's (Tesis doctoral). Universidad de Salamanca, España.
Monroy Nasr, R. (2017). Con el deseo en la piel. Un episodio de la fotografía documental a fines del siglo XX. México: Universidad Autónoma Metropolitana.
Monsiváis, C. (2012). Maravillas que son, sombras que fueron. La fotografía en México. México: Era.
Morales Carrillo, A. et al. (2017). La fotografía en México. México: Ediciones Tecolote.
Mraz J. (2014). México en sus imágenes. México: Artes de México.
_____. 1996). La mirada inquieta. Nuevo fotoperiodismo mexicano: 1976- 1996, México, Centro de la Imagen-Consejo Nacional para la Cultura y las Artes.
Newhall, B. (2006). Historia de la fotografía. 2ª. Ed. Barcelona: Gustavo Gili.
Peña Castillo, A. (2001). Arqueología en la Península de Yucatán. En E. Matos Moctezuma (ed.), Descubridores del pasado en Mesoamérica (161-197). México: Antiguo Colegio de San Ildefonso.
Pérez Vega, V. (2021). Fotos fijas de un acervo paralelo al AEA. En A. Zirión, (coordinador), Redescubriendo el Archivo Etnográfico Audiovisual (pp. 464-487), México: Universidad Autónoma Metropolitana.
Petrich, B. (2018). Viajar con Turok. En A. Turok. La fiesta y la Rebelión (pp. 17-39), México: Era.
Rulfo, J. (1972). El Llano en llamas. 2ª. ed. México: Fondo de Cultura Económica.
Salgado, A. (1990). Una vida de Guerra. México: Planeta.
Villoro, L. (2018). Los grandes momentos del indigenismo en México. 2ª. ed. México: Fondo de Cultura Económica.
Yampolsky, M. (2012). Mirada que cautiva la mirada. México: Universidad Autónoma Metropolitana.
Copyright (c) 2022 Benemérita Universidad Autónoma de Puebla
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.