Flowers, offerings for the gods and symbol for the renovation of nature

  • Aurora Montúfar López Instituto Nacional de Antropología e Historia, Subdirección de Laboratorios y Apoyo Académico, Ciudad de México, México
Keywords: Offerings, Patron Feast, Ritual, Patron Saint

Abstract

Communities and religious officials of rural Mexico recreate natural landscapes and cycles by offering flower arrangements in churches and shrines of the Holy Cross situated in the mountains, thus recreating natural settings to symbolize the renovation of nature. These spectacular flower arrangements are dedicated to their ancient deities to obtain a good rainy season and an abundant corn harvest. These ritual expressions are documented by historical and archaeological data that point to their Prehispanic derivation and cultural continuity within Mesoamerican cosmovision.

Author Biography

Aurora Montúfar López, Instituto Nacional de Antropología e Historia, Subdirección de Laboratorios y Apoyo Académico, Ciudad de México, México

Subdirectorate of Laboratories and Academic Support, INAH, Mexico City, Mexico. auromontu @ yahoo. com Aurora Montúfar López studied Biology at the National School of Biological Sciences of the National Polytechnic Institute, is a Doctor of Science from the Faculty of Sciences of the National Autonomous University of Mexico and works as a Research Professor at the National Institute of Anthropology and History. He is a specialist in archeobotany and has participated in various investigations of different archaeological sites in Mexico. In recent years he has studied the botanical content of the offerings of the Templo Mayor de Tenochtitlan, where he records multiple plants of ritual relevance. She is the author of six books and 67 articles, national and international.

References

Alonso Olvera, A. (2002). La conservación, restauración y estudio de los artefactos arqueológicos de madera de la Ofrenda 102 del Templo Mayor de Tenochtitlan, México. México: Informe técnico entregado al Museo del Templo Mayor del INAH.

Álvarez del Castillo González, C. (1997). dio etnobotánico del maíz y el teocintle en los estados de Guerrero, México, Michoacán y Morelos. (Tesis de Maestría). Facultad de Ciencias-UNAM, México.

Broda, Johanna (2001). La etnografía de la fiesta de la Santa Cruz: una perspectiva histórica. En Cosmovisión, ritual e identidad de los pueblos indígenas de México. J. Broda y F. Báez-Jorge (Coordinadores). México: Consejo Nacional para la Cultura y las Artes y Fondo de Cultura Económica, pp. 165-238.

Broda, J. (2004a). Ciclos agrícolas en la cosmovisión prehispánica: el ritual mexica. En Historia y vida ceremonial en las comunidades mesoamericanas: los ritos agrícolas. J. Broda y C. Good Eshelman (Coordinadoras). México: Instituto Nacional de Antropología e Historia e Instituto de Investigaciones Históricas-UNAM, pp. 35-60.

Broda, J. (2004b). ¿Culto al maíz o a los santos? La ritualidad agrícola mesoamericana en la etnografía actual. En Historia y vida ceremonial en las comunidades mesoamericanas: los ritos agrícolas. J. Broda y C. Good Eshelman (Coordinadoras). México: Instituto Nacional de Antropología e Historia e Instituto de Investigaciones Históricas-UNAM, pp. 61-82.

Broda, J. (2013). Ritos y deidades del ciclo agrícola. En Arqueología Mexicana, vol. XXI, (120) pp. 54-61. Durán, D. (1984). Historia de las Indias de Nueva España e Islas de la Tierra Firme. México: Editorial Porrúa.

Long-Solís, J. (1990). Las ofrendas de San Francisco. Estudios de Cultura Náhuatl, vol. 20. pp. 229-243.

López-Austin, A. y López-Luján, L. (2009). Monte Sagrado-Templo Mayor. México: Instituto de Investigaciones Antropológicas-UANM e INAH.

Montúfar López, A. (1997). Identificación de los restos botánicos en dos muestras sedimentológicas de la Ofrenda 000X del Templo Mayor. México: Informe técnico de la Subdirección de Laboratorios y Apoyo Académico-INAH.

Montúfar López, A. (1999). Estudio arqueobotánico de las ofrendas 99 y 100, Edificio Ajaracas, México, D.F. México: Informe técnico de la Subdirección de Laboratorios y Apoyo Académico-INAH.

Montúfar López, A. (2013). Ofrendas de copal: un estudio comparativo entre el Templo Mayor de Tenochtitlan y Temalacatzingo, Guerrero. (Tesis de Doctorado). Facultad de Ciencias-UNAM, México.

Montúfar López, A. y Aguirre Molina, A. (2019). Arqueobotánica de la Ofrenda 141 del Templo Mayor de Tenochtitlan. En Al pie del Templo Mayor de Tenochtitlan: Estudios en honor de Eduardo Matos Moctezuma. L. López Luján y X. Chávez Balderas (Coordinadores). México: El Colegio Nacional, pp. 305-330.

Montúfar López, A. Barrera Rivera, J. e Islas Domínguez, A. (2016). Una mirada arqueológica a la ofrenda 102 del Templo Mayor de Tenochtitlan: su contenido botánico y simbolismo. En Convocar a los dioses: ofrendas mesoamericanas, J. Broda (Coordinadora). México: IIH, UNAM, 1ª edición UNAM y corregida aumentada, pp. 171-210.

Ortiz de Montellano, B. (2003). Medicina, salud y nutrición aztecas. México: Siglo XXI Editores.

Sahagún, Bernardino de (1979). Historia general de las cosas de Nueva España. México: Editorial Porrúa.

Sierra Carrillo, D. (2008). El demonio anda suelto. El poder de la Cruz de Pericón. México: Instituto Nacional de Antropología e Historia.

Tichy, F. (1991). Die geordnete Welt Indianischer Voelker: Ein Beispiel von Raum und Zeitordnung im Vorkolumbischen Mexiko. Stuttgart: Franz Steiner Verlag.

Valentín Maldonado, N. y Zúñiga Arellano, B. (2006). La fauna de la ofrenda 102 del Templo Mayor de Tenochtitlan. En Arqueología e Historia del Centro de México. Homenaje a Eduardo Matos Moctezuma. L. López Luján, D. Carrasco y L. Cué (Coordinadores). México: Instituto Nacional de Antropología e Historia, pp. 507-524.
Published
2020-01-06
How to Cite
Aurora Montúfar López. (2020). Flowers, offerings for the gods and symbol for the renovation of nature. Mirada Antropológica, 15(18), 92-115. Retrieved from http://rd.buap.mx/ojs-dm/index.php/mirant/article/view/466