Flowers, offerings for the gods and symbol for the renovation of nature
Abstract
Communities and religious officials of rural Mexico recreate natural landscapes and cycles by offering flower arrangements in churches and shrines of the Holy Cross situated in the mountains, thus recreating natural settings to symbolize the renovation of nature. These spectacular flower arrangements are dedicated to their ancient deities to obtain a good rainy season and an abundant corn harvest. These ritual expressions are documented by historical and archaeological data that point to their Prehispanic derivation and cultural continuity within Mesoamerican cosmovision.
References
Álvarez del Castillo González, C. (1997). dio etnobotánico del maíz y el teocintle en los estados de Guerrero, México, Michoacán y Morelos. (Tesis de Maestría). Facultad de Ciencias-UNAM, México.
Broda, Johanna (2001). La etnografía de la fiesta de la Santa Cruz: una perspectiva histórica. En Cosmovisión, ritual e identidad de los pueblos indígenas de México. J. Broda y F. Báez-Jorge (Coordinadores). México: Consejo Nacional para la Cultura y las Artes y Fondo de Cultura Económica, pp. 165-238.
Broda, J. (2004a). Ciclos agrícolas en la cosmovisión prehispánica: el ritual mexica. En Historia y vida ceremonial en las comunidades mesoamericanas: los ritos agrícolas. J. Broda y C. Good Eshelman (Coordinadoras). México: Instituto Nacional de Antropología e Historia e Instituto de Investigaciones Históricas-UNAM, pp. 35-60.
Broda, J. (2004b). ¿Culto al maíz o a los santos? La ritualidad agrícola mesoamericana en la etnografía actual. En Historia y vida ceremonial en las comunidades mesoamericanas: los ritos agrícolas. J. Broda y C. Good Eshelman (Coordinadoras). México: Instituto Nacional de Antropología e Historia e Instituto de Investigaciones Históricas-UNAM, pp. 61-82.
Broda, J. (2013). Ritos y deidades del ciclo agrícola. En Arqueología Mexicana, vol. XXI, (120) pp. 54-61. Durán, D. (1984). Historia de las Indias de Nueva España e Islas de la Tierra Firme. México: Editorial Porrúa.
Long-Solís, J. (1990). Las ofrendas de San Francisco. Estudios de Cultura Náhuatl, vol. 20. pp. 229-243.
López-Austin, A. y López-Luján, L. (2009). Monte Sagrado-Templo Mayor. México: Instituto de Investigaciones Antropológicas-UANM e INAH.
Montúfar López, A. (1997). Identificación de los restos botánicos en dos muestras sedimentológicas de la Ofrenda 000X del Templo Mayor. México: Informe técnico de la Subdirección de Laboratorios y Apoyo Académico-INAH.
Montúfar López, A. (1999). Estudio arqueobotánico de las ofrendas 99 y 100, Edificio Ajaracas, México, D.F. México: Informe técnico de la Subdirección de Laboratorios y Apoyo Académico-INAH.
Montúfar López, A. (2013). Ofrendas de copal: un estudio comparativo entre el Templo Mayor de Tenochtitlan y Temalacatzingo, Guerrero. (Tesis de Doctorado). Facultad de Ciencias-UNAM, México.
Montúfar López, A. y Aguirre Molina, A. (2019). Arqueobotánica de la Ofrenda 141 del Templo Mayor de Tenochtitlan. En Al pie del Templo Mayor de Tenochtitlan: Estudios en honor de Eduardo Matos Moctezuma. L. López Luján y X. Chávez Balderas (Coordinadores). México: El Colegio Nacional, pp. 305-330.
Montúfar López, A. Barrera Rivera, J. e Islas Domínguez, A. (2016). Una mirada arqueológica a la ofrenda 102 del Templo Mayor de Tenochtitlan: su contenido botánico y simbolismo. En Convocar a los dioses: ofrendas mesoamericanas, J. Broda (Coordinadora). México: IIH, UNAM, 1ª edición UNAM y corregida aumentada, pp. 171-210.
Ortiz de Montellano, B. (2003). Medicina, salud y nutrición aztecas. México: Siglo XXI Editores.
Sahagún, Bernardino de (1979). Historia general de las cosas de Nueva España. México: Editorial Porrúa.
Sierra Carrillo, D. (2008). El demonio anda suelto. El poder de la Cruz de Pericón. México: Instituto Nacional de Antropología e Historia.
Tichy, F. (1991). Die geordnete Welt Indianischer Voelker: Ein Beispiel von Raum und Zeitordnung im Vorkolumbischen Mexiko. Stuttgart: Franz Steiner Verlag.
Valentín Maldonado, N. y Zúñiga Arellano, B. (2006). La fauna de la ofrenda 102 del Templo Mayor de Tenochtitlan. En Arqueología e Historia del Centro de México. Homenaje a Eduardo Matos Moctezuma. L. López Luján, D. Carrasco y L. Cué (Coordinadores). México: Instituto Nacional de Antropología e Historia, pp. 507-524.
Copyright (c) 2020 Benemérita Universidad Autónoma de Puebla
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.