The ritual landscape of the specialist’s dreams in the southern huasteca

  • Yuyultzin Pérez Apango Universidad Veracruzana, Facultad de Historia, Xalapa, Veracruz, México
Keywords: Dreams, Ritual Landscape, Rituals Specialists, Memory, Ritual, Southern Huasteca

Abstract

The objective of this article is to highlight, through the dreams of specialists, the importance that the Nahuas assigned to the landscape within the ritual practices of the Southern Huasteca, in the north of Veracruz. In this sense, I consider these stories to be part of a biocultural memory that characterizes the nahuas’s religious thought system. For this article I consider the contributions of Johanna Broda (1996) regarding the ritual landscape to analyze the natural spaces where rituals are performed, as well as the concept of biocultural memory proposed by Toledo and Bassols (2008) and Eckart Boege (2010) for the analysis of the knowledge that native nahuas express about nature.

Author Biography

Yuyultzin Pérez Apango, Universidad Veracruzana, Facultad de Historia, Xalapa, Veracruz, México

Postgraduate in Mesoamerican Studies, UNAM (CDMX, Mexico). Faculty of History, Universidad Veracruzana (Xalapa, Veracruz, Mexico). E-mail: perez.apango92@gmail.com Graduated in History from the Veracruzana University and Master in Mesoamerican Studies from the Faculty of Philosophy and Letters of the National Autonomous University of Mexico. He currently works as a teacher by subject at the Faculty of History of the Universidad Veracruzana. He has collaborated in various projects teaching and preservation of the intangible heritage of the Huasteca (traditional music). His lines of research focus on the history and anthropology of indigenous peoples from a focus on contemporary phenomena and the history of the present. He works on topics such as the worldview, rituality, and traditional Huasteca music. He has been a speaker at conferences and academic events related to his lines of study.

References

Augé, M. (1998). La guerra de los sueños. Ejercicios de etno ficción. Primera edición. Barcelona: Tediosa Editorial.

Báez-Jorge, F. y Gómez Martínez, A. (1998). Tlacatecolotl y el Diablo. La cosmovisión de los nahuas de Chicontepec. Jalapa: Gobierno del Estado de Veracruz, Secretaría de Educación y Cultura.

Burke, P. (2000). La historia cultural de los sueños. En P. Burke Formas de historia cultural, (pp. 41-64), Madrid: Alianza Editorial.

Boege, E. (2008). El patrimonio biocultural de los pueblos indígenas de México. Hacia la conservación in situ de la biodiversidad y agrodiversidad en los territorios indígenas. México: INAH.

Broda, J. (1991). Cosmovisión y observación de la naturaleza: El ejemplo del culto de los cerros. En J. Broda, S. Iwaniszewski y L. Maupomé (Eds.). Arqueoastronomía y etnoastronomía en mesoamérica (pp. 461- 500). México: Instituto de Investigaciones Históricas, UNAM.

Broda, J. (2001). Introducción. En J. Broda y F. Báez-Jorge (Coords.), Cosmovisión, ritual e identidad de los pueblos indígenas de México (pp.15-46) México: CONACULTA/FCE.

Broda, J. (2007). El paisaje ritual en la Cuencia de México. Introducción a la parte II. En J.
Broda, S. Iwaniszewski y A. Montero (Coords.). La montaña en el paisaje ritual (pp.161-171), México: INAH/ENAH/IIH-UNAM.

Broda, J. (2008). El mundo sobrenatural de los controladores de los meteoros y los cerros deidificados. Revista Arqueología Mexicana, Vol. 16 (91) pp. 36-43.

Gómez Martínez, A. (2002). Tlaneltokilli, la espiritualidad de los nahuas chicontepecanos.
México: Programa de Desarrollo Cultural de la Huasteca.

Gómez Martínez, A. y van ´t Hooft, A. (2012). Atlatlacualtiliztli: la petición de lluvia en Ichcacuatitla, Chicontepec. En A. van ´t Hooft y J.A. Flores Farfán (Eds.), Estudios de lengua y cultura nahua (100-118). México: Lingua Pax/CIGA-UNAM/ CCSYHUASLP.

Nava Vite, R. (2009). El Costumbre: Ofrendas y música a Chikomexóchitl en Ixhuatlán de Madero Veracruz. Revista EntreVerAndo. Universidad Veracruzana Intercultural, pp. 34-52.

Toledo, V. M.; Barrera-Bassols, N. (2008). La memoria biocultural: La importancia ecológica de las sabidurías tradicionales. Barcelona: Icaria.
Published
2020-01-06
How to Cite
Yuyultzin Pérez Apango. (2020). The ritual landscape of the specialist’s dreams in the southern huasteca. Mirada Antropológica, 15(18), 75-91. Retrieved from http://rd.buap.mx/ojs-dm/index.php/mirant/article/view/465