The modernity of the baroque in front of the cultural center
Abstract
From a critical reading of the concept of “really existing” modernity in Bolivar Echeverría and cultural field in Pierre Bourdieu, I argue that the alternative contribution of the baroque ethos is limited to culture. The center struggles to turn this creative potential and resistance into a cultural tradition. This conflict generates hybrid products, which again the market tries to reduce merchandise, the academy to archaic traditions and other exaltations of the “Latin American culture” with which the center struggles to assimilate to the periphery.
References
Bourdieu, P. (1995). Las reglas del arte: génesis y estructura del campo literario. Barcelona: Anagrama.
García, N. (1989). Culturas Híbridas: estrategias para entrar y salir de la modernidad. México D.F.: Grijalbo.
Echeverría, B. (1998). La modernidad de lo barroco. México D.F.: Era.
Gandler, S. (2007). Marxismo crítico en México: Adolfo Sánchez Vázquez y Bolívar Echeverría. México D.F.: FCE.
Horkheimer, M. (1969). Dialéctica del Iluminismo. Buenos Aires: Editorial Sudamericana.
Mignolo, W. (2011). Historias locales/diseños globales: colonialidad, conocimientos subalternos y pensamiento fronterizo. Madrid: Akal.
Jaurégui, C. A. y Moraña, M. (2007). Colonialidad y Crítica en América Latina: bases para un debate. Cholula: Universidad de las Américas Puebla.
Serur, R. S. (2015). Bolivar Echeverría: modernidad y resistencias. México D.F.: Universidad Autónoma MetropolitanaEra.
Williams, R. (2009). Marxismo y literatura. Buenos Aires: Los Cuarenta.
Copyright (c) 2017 Benemérita Universidad Autónoma de Puebla
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.