A threshold for reading Octavio Paz’s Complete works, the prologues

  • Diana Isabel Jaramillo Universidad Iberoamericana Puebla, México
Keywords: Paratexts, Octavio Paz, Prefaces, Gérard Genette, Complete Works, Autobiography, Intimacy, Pacian studies

Abstract

The present work studies the prologues of Octavio Paz (1914-1998) to his Obras Completas, published between 1991-1996. It seeks to prove that, even in a specialty considered as a secondary area, these prefaces contain aspects and reflections that contribute to the reconstruction of the Mexican author's thought. The so-called “intimacy” of his prologues refers to a repertoire of reading instructions that the poet inherits to argue (and influence) the future reception of his books. Despite the extensive bibliography raised by his books, the face of the prologue to his own works has basically been ignored. For this reason, from a general perspective, our hypothesis is sustained in the study of the prologue as a “paratext” (discussion proposed by Gerard Genette) prepared for reflection on the actuality and history of the Pacian studies: the prologue as an intimate text capable to think, at the same time, the cultural and historical state of its context.

References

Borges, J. L. (1995). Prólogo de prólogos. Madrid: Alianza Editorial.

Castañón, A. et al. (1994). Octavio Paz en sus “Obras completas”. México: FCE.

Chiapinni, J. (1998). Los prólogos de Borges. Buenos Aires: FAS.

Genette, G. (1982). Palimpsestos. La literatura en segundo grado. México: Taurus.

_____. (1989). Figuras III. Barcelona: Lumen.

_____. (2001). Umbrales. México: Siglo XXI

_____. (2002). Seuils. Francia: Seuil.

Laurenti, J. y Porqueras-Mayo, A. (2015). “Ensayo bibliográfico del prólogo en la literatura”. Madrid, Consejo Superior. Disponible en https://revistas-filologicas.unam.mx/anuarioletras/ [consultado el 14-11-2017].

Paz, O. (1936). ¡No pasarán! México: s.n.

_____. (1969). Ladera este; Hacia el comienzo; Blanco, 1962-1968. México: Editorial Joaquín Mortiz.

_____. (1987). México en la obra de Octavio Paz. Ed. de Octavio Paz y Luis Mario Schneider. México: FCE.

_____. (1988). Primeras letras, 1931-1943. México: Editorial Vuelta.

_____. (1991). Convergencias. Barcelona: Seix Barral.

_____. (1993). Itinerario. México: FCE.

_____. (1994). Obras completas, 1. La casa de la presencia. Poesía e historia. México: FCE/Círculo de Lectores.

_____. (1996a). Obras completas, 9. Ideas y costumbres I. La letra y el cetro. México: FCE.

_____. (1996b). Obras completas, 10. Ideas y costumbres II. Usos y símbolos. México: FCE.

_____. (1997). Obras completas, 11. Obra poética I (1935-1970). México: FCE.

_____. (1998). Delta de cinco brazos. Barcelona: Galaxia Gutenberg, S.L.

_____. (1999). Obras completas, 13. Miscelánea I. Primeros escritos. México: FCE.

_____. (2001). Obras completas, 14. Miscelánea II. Periodismo Literario. Última Década. México: FCE.

_____. (2003). Obras completas, 15. Miscelánea III: Entrevistas. México: FCE.

_____. (2004). Obras completas, 12. Obra poética II (1969-1998). México: FCE/Círculo de Lectores.

_____. (2011). Por las sendas de la memoria. Prólogos a una obra. México: FCE.

_____. (2014a). Obras completas, II. Excursiones / Incursiones; Dominio extranjero; Fundación y disidencia; Dominio hispánico. 2ª ed. México: FCE.

_____. (2014b). Obras completas, III. Generaciones y semblanzas. Dominio mexicano; Sor Juana Inés de la Cruz o Las Trampas de la fe. 2ª ed. México: FCE.

_____. (2014c). Obras completas, IV. Los privilegios de la vista. Arte moderno universal. Arte de México/Octavio Paz. 2ª ed. México: FCE.

_____. (2014d). Obras completas, V. El peregrino en su patria. Historia y política de México. 2ª ed. México: FCE.

_____. (2014e). Obras completas, VI. Ideas y costumbres. La letra y el cetro. Usos y símbolos. 2ª ed. México: FCE.

_____. (2014f). Obras completas, VII. Obra poética. 2ª ed. México: FCE.

_____. (2014g). Obras completas, VIII. Miscelánea. primeros escritos y entrevistas. 2ª ed. México: FCE.

Puertas Moya, F. (2004). Aproximación semiótica a los rasgos generales de la escritura autobiográfica. Logroño: Universidad de la Rioja.

Real Academia Española. (2020). “Galeato”. Diccionario de la Lengua Española (DRAE). Actualización 2020. Disponible en https://dle.rae.es/galeato [consultado el 29/02/2020].

Sánchez Robayna, A. (2005). Obras completas. (Vol. VIII) Miscelánea: primeros escritos y entrevistas de Octavio Paz. Disponible en: www.letraslibres.com [consultado el 01-03-16].

Saunders, M. (2010). Self Impressión: Life-Writing, Autobiograficction, & the Forms of Modern Literature. New York: Oxford University Press.

Stanton, Anthony (ed.). (1998). Alfonso Reyes-Octavio Paz: Correspondencia 1939-1959. México: Fundación Octavio Paz/FCE.

Unamuno, M. (1990). Tres novelas ejemplares y un prólogo. 21ª ed. México: Espasa-Calpe.

Verani, H.J. (1997). Bibliografía crítica de Octavio Paz: 1931-1996. México: El Colegio Nacional.
Published
2021-01-04
How to Cite
Diana Isabel Jaramillo. (2021). A threshold for reading Octavio Paz’s Complete works, the prologues . Amoxcalli, Revista De Teoría Y Crítica De La Literatura Hispanoamericana, 4(7), 76-107. Retrieved from http://rd.buap.mx/ojs-dm/index.php/amox/article/view/556