Sergio Pitol: a mannierist artist

  • Alejandro Hermosilla Sánchez Universidad de Murcia
Keywords: Mannerism, Latin American Baroque, Sergio Pitol, Postmodernity, Borges

Abstract

The barroque condition of the author in Pitol’s works has less been studied than other topics. In this article we analyze how mannerist aesthetics helps for a better understanding of his work. We can characterize him as a mannerist artist who uses imitation, copy and transit of ideas and places. This will allow us to consider Pitol as a mannerist author in postmodernism.

References

s/a, La dispersión del manierismo (Documentos de un coloquio), México, UNAM, 1980.

Díaz Orozco, Emilio, Manierismo y Barroco, Madrid, Cátedra, 1975.

Masoliver Rodenas, Juan Antonio, “Vivir para contarlo”, en Sergio Pitol, Trilogía de la memoria. Barcelona, Anagrama, 2007.

Pitol, Sergio, Juegos florales, México, Era, 1990.

_____, El relato veneciano de Billie Upward, Caracas, Monte Ávila, 1991.

_____, El arte de la fuga, México, Era, 1999.

_____, Tríptico de carnaval, Barcelona, Anagrama, 1999b.

_____, El viaje, México, Era, 2000.

_____, El mago de Viena, México, Fondo de Cultura Económica, 2006.

_____, Trilogía de la memoria, Barcelona, Anagrama, 2007.

Santarcangeli, Paolo, El libro de los laberintos, Trad. de César Palma, Madrid, Siruela, 2000.

Trias, Eugenio, Lo bello y la siniestro, Barcelona, Seix Barral, 1984.

Vasari, Giorgio, Las vidas de los más excelentes arquitectos, pintores y escultores italianos desde Cimabue a nuestros tiempos, México: Océano, 2005.
Published
2018-07-09
How to Cite
Alejandro Hermosilla Sánchez. (2018). Sergio Pitol: a mannierist artist. Amoxcalli, Revista De Teoría Y Crítica De La Literatura Hispanoamericana, 1(2), 92-114. Retrieved from http://rd.buap.mx/ojs-dm/index.php/amox/article/view/43