Transversalizing the gender and human rights perspective in nursing degrees

Authors

Keywords:

Nursing, Gender Perspective, Human Rights, University

Abstract

Aim. Analyze the relevance and impact of cross-cutting the human rights perspective and gender as critical categories in nursing programs, taking as a proxy the curricula and/or disciplinary learning units.

Summary of content. Gender and human rights gain visibility as critical and practical categories since the 2030 Agenda of the SDGs, where their relevance in the processes of health and reduction of inequalities becomes evident. These categories are generally not transversalized in nursing degree programs and biomedical and behavioral approaches prevail. This will have repercussions for both students and the populations accessing nursing care.  

Conclusion. Nursing education programs and teachers are transformative enclaves to contribute to social justice and a culture of peace. Nursing care should be inclusive and intersectional, with awareness of class and race and should recognize in practice and discursively the diversity of societies in a framework of rights and from a gender perspective, in order not to erase the differences assuming that an action in health is the same for all people.

References

De la Cerda, D. (2024). Medea me cantó un corrido. Sexto Piso.

Expediente 54/2018 Acción de Inconstitucionalidad. (2021). Suprema Corte de Justicia de la Nación, sesionado el 21 de septiembre de 2021, Ciudad de México, México. https://www2.scjn.gob.mx/ConsultaTematica/PaginasPub/DetallePub.aspx?AsuntoID=238286

Harm Reduction Nurses Association [HRNA/AIIRM]. (2025). HRNA/AIIRM sitio web. https://www.hr-na-aiirm.ca/

Instituto Mexicano del Seguro Social [IMSS]. (2023). Firma histórica entre IMSS y SNTSS para reconocimiento de Licenciatura en Enfermería. Gobierno de México [Nota de prensa]. https://www.imss.gob.mx/prensa/archivo/202401/006

NORMA Oficial Mexicana NOM-047-SSA2-2015, Para la atención a la salud del Grupo Etario de 10 a 19 años de edad. (12 de agosto de 2015). Diario Oficial de la Federación [DOF]. Secretaría de Gobernación. https://www.dof.gob.mx/nota_detalle.phpcodigo=5403545&fecha=12/08/2015#gsc.tab=0

NORMA Oficial Mexicana NOM-046-SSA2-2005. Violencia familiar, sexual y contra las mujeres. (24 de marzo de 2016). Diario Oficial de la Federación [DOF]. Secretaría de Gobernación. https://dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5430957&fecha=24/03/2016#gsc.tab=0

Organización de las Naciones Unidas [ONU]. (2015). Objetivos de Desarrollo Sostenible. https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/

Organización Panamericana de la Salud. [OPS]. (s. f.). Determinantes sociales de la salud. Recuperado el 23 de octubre de 2023 de: https://www.paho.org/es/temas/determinantes-sociales-salud

Plan Nacional de Desarrollo 2019-2024. (12 de julio de 2019). Diario Oficial de la Federación [DOF]. Secretaría de Gobernación. https://www.dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5565599&fecha=12/07/2019#gsc.tab=0

PROGRAMA Sectorial de Salud 2020-2024. (17 de agosto de 2020). Diario Oficial de la Federación [DOF]. Gobierno de México. https://dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5598474&fecha=17/08/2020#gsc.tab=0

Secretaría de Salud. (2020). Programas de Acción Específicos 2020 2024 [Documentos]. Gobierno de México. http://www.gob.mx/salud/documentos/programa-de-accion-especificao

Zepeda Arias, F. M. (15 de enero de 2024). Reconocimiento a la Licenciatura en Enfermería, una oportunidad del IMSS para mejorar la atención. Instituto Mexicano del Seguro Social [IMSS], Gobierno de México [Blog]. http://www.gob.mx/imss/articulos/reconocimiento-a-la-licenciatura-en-enfermeria-una-oportunidad-del-imss-para-mejorar-la-atencion?idiom=es

Published

2025-06-16

How to Cite

Villa-Rueda, A. A. (2025). Transversalizing the gender and human rights perspective in nursing degrees. Cuidado Multidisciplinario De La Salud BUAP, 6(12), 93–102. Retrieved from https://rd.buap.mx/ojs-dm/index.php/cmsj/article/view/1547

Issue

Section

Multidisciplinary Communication