Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Articles

Año 8 No. 23 Mayo - Agosto 2022

DIDACTIC MATERIALS FOR TEACHING MATHEMATICS TO VISUALLY IMPAIRED STUDENTS

  • Marijose Perucini
  • Estela Juárez-Ruiz
  • Eric Flores-Medrano
DOI
https://doi.org/10.32399/icuap.rdic.2448-5829.2022.23.809
Submitted
June 19, 2022
Published
June 20, 2022

Abstract

In Mexico, teacher training is of great importance to address various difficulties that may arise in the classroom, such as educational diversity and inclusion. Unfortunately, such training is insufficient to address these problems for various reasons, particularly when teaching mathematics to students with visual impairment. It is common for teachers to be unaware of the different didactic materials that are available to them to help them with inclusion in the mathematics classroom. Therefore, this paper presents three manipulative resources that teachers can use to teach mathematics to students with this disability.

References

  1. Escalante, E. (2020). Material didáctico para el proceso de enseñanza-aprendizaje de operaciones con polinomios para personas con discapacidad visual. [Tesis de maestría, Universidad Autónoma de Zacatecas]. Repositorio institucional Caxcán. http://ricaxcan.uaz.edu.mx/jspui/handle/20.500.11845/2843
  2. Espinosa, E. (2008). Necesidades educativas especiales. Compilación. UPS.
  3. González, J. (2010). Recursos, Material didáctico y juegos y pasatiempos para Matemáticas en Infantil, Primaria y ESO: consideraciones generales. Didáctica de la matemática, UMA.
  4. Meza, R. (2019). Diseño de ábaco para operaciones básicas y ecuaciones de primer grado: Un estudio con personas con discapacidad visual. [Tesis de maestría, Benemérita Universidad Autónoma de Puebla]. https://www.fcfm.buap.mx/posgrados/assets/docs/catalogo-tesis/mem/2019/RafaelMezaCruz.pdf
  5. Pérez, M. (2007). La práctica pedagógica en la asociación de ciegos y débiles visuales de Jacona. [Tesis de licenciatura, Universidad Pedagógica Nacional, Unidad UPN 162]. http://200.23.113.51/pdf/25296.pdf
  6. Rosich, N. (1996). Matemáticas y Deficiencia Sensorial. Síntesis.