Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Articles

Año 9 No.26 Mayo - Agosto 2023

OPTIMIZE RESEARCH THROUGH BIBLIOGRAPHIC MANAGERS AND OTHER TECHNOLOGICAL TOOLS

DOI
https://doi.org/10.32399/icuap.rdic.2448-5829.2023.26.1093
Submitted
June 10, 2023
Published
May 1, 2023

Abstract

This study aims to provide a perspective on a set of digital tools that can optimize efficiency in scientific production.
It is not intended to exhaust the subject in question but to provide the researcher with a series of starting points to
consider the possibility of incorporating the relevant technological tools into their practice. In this way, the researcher
will be able to focus on the quality of the results without having to exhaust himself in the process. This work invites
researchers to discover how these digital tools can make a significant difference in the quality and efficiency of
their scientific work. In academia, many research projects are carried out without considering the use of technology
in their planning. Despite the many resources available that offer guidance on how to produce a good, successful,
quality, and impactful scholarly work, only some of them contemplate, before starting to write, the selection of specific
technological tools. It is essential to include this step in the research process planning to optimize the short time
available and avoid unnecessary procedures such as rereading, inefficient organization of information resources, etc.
Considering technological tools such as bibliographic managers, artificial intelligence, citation analysts, conceptual
maps of keywords, grammatical assistants, translators, etc., can be profitable for the efficient management of the
research process and the optimization of limited resources such as time.

 

 

References

Armenteros Vera, I., & Alfonso Sánchez, I. (2004). Los gestores personales de bases de datos bibliográficas: conoce
usted qué es y cómo se maneja el Procite. ACIMED, 12(2). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=
S1024-94352004000200006
Carreño, M. L. (2014). Análisis comparativo de los gestores bibliográficos sociales Zotero, Docear y Mendeley: características
y prestaciones. Cuadernos de Gestión de Información, 4, 51–79. https://revistas.um.es/gesinfo/article/
view/219511
Clarivate. (s/f). EndNote Training & Support - Web of Science Group. Recuperado el 2 de septiembre de 2021, a partir
de https://clarivate.com/webofsciencegroup/support/endnote/
Contreras, A. M., & Ochoa, R. (2010). Manual de redacción científica (E. de la Noche, Ed.; Primera). https://ebevidencia.
com/wp-content/uploads/2016/01/manual-Contreras-ebevidencia.pdf
Digital Scholar. (s/f). start [Zotero Documentation]. Recuperado el 2 de septiembre de 2021, a partir de https://www.
zotero.org/support/
Dwiningtiyas, G. N., Sofyan, D., & Puspita, H. (2020). Teachers’ strategies in teaching reading comprehension. JALL
(Journal of Applied Linguistics and Literacy), 4(2), 66–77. https://doi.org/10.25157/jall.v4i2.3682
Elsevier. (s/f). Guides | Mendeley. Recuperado el 2 de septiembre de 2021, a partir de https://www.mendeley.com/
guides
Evernote Corporation. (2021). Uso de Evernote. Ayuda de Evernote & Aprendizaje. https://help.evernote.com/hc/es/
categories/10681-Uso-de-Evernote
Fernandez, F. (2018). Una aproximación a los instrumentos metodológicos digitales: los gestores bibliográficos. En
Ayer (Vol. 110, Issue 2). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6446473
Gallegos, M. C., Peralta, C. A., & Guerrero, W. M. (2017). Utilidad de los gestores bibliográficos en la organización
de la información para fines investigativos. Formacion Universitaria, 10(5), 77–85. https://doi.org/10.4067/S0718-
50062017000500009
Kratochvíl, J. (2017). Comparison of the Accuracy of Bibliographical References Generated for Medical Citation Styles
by EndNote, Mendeley, RefWorks and Zotero. The Journal of Academic Librarianship, 43(1), 57–66. https://doi.org/
10.1016/J.ACALIB.2016.09.001
La Red Federada de Repositorios Institucionales de Publicaciones Científicas. (s/f). LA Referencia - Preguntas Frecuentes.
LA Referencia. Recuperado el 12 de septiembre de 2022, a partir de https://www.lareferencia.info/es/preguntas-
frecuentes
Leiden University. (s/f-a). CitNetExplorer: analysis of citation patterns in the scientific literature. CitNetExplorer. Recuperado
el 12 de septiembre de 2022, a partir de https://www.citnetexplorer.nl/
Leiden University. (s/f-b). VOSviewer - Visualizing scientific landscapes. VOSviewer. Recuperado el 12 de septiembre
de 2022, a partir de https://www.vosviewer.com/
López-Sevilla, G., Medina-Chicaiza, P., Freire-Aillón, T., & Fiallos-López, W. (2018). Caracterización de tecnologías
“SAAS” como medio para la optimización de recursos TI. SINAPSIS, 2(13). www.itsup.edu.ec/myjournal
Mears-Delgado, B., & Montano-Durán, C. (2013). Innovación educativa y evaluación de programas de alfabetización
informativa (U. A. de C. Juárez, Ed.; 1a ed.). https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3666644.pdf
91
RD-ICUAP, Año 9, No. 26, 2023, pp. 80-91 AÑO 09, NÚMERO 26
BUAP
Muñoz-Alonso, G. (2013). Citación y referenciación en el ámbito de la filosofía: personalización de estilos internacionales
mediante gestores bibliográficos. Endoxa, 31, 211–252. https://doi.org/10.5944/endoxa.31.2013.9372
Muñoz-Muñoz, Á. E., & Ocaña de Castro, M. (2017). Uso de estrategias metacognitivas para la comprensión textual.
Cuadernos de Lingüística Hispánica, 29, 223–244. https://doi.org/10.19053/0121053x.n29.2017.5865
Observatorio Iberoamericano de la Ciencia. (s/f). Intelligo. Explorador Del Espacio Académico Iberoamericano. Recuperado
el 12 de septiembre de 2022, a partir de http://www.explora-intelligo.info/
Moser Froidevaux, S. (2011). Risks of ubiquitous information and communication technologies: how individuals perceive,
cause, and seek to mitigate them [University of Zurich]. https://doi.org/10.5167/uzh-164027
Rodríguez Castilla, L., & López Collazo, Z. S. (2021). Entrenamiento de los doctorandos para el dominio del gestor
bibliográfico EndNote en un nivel avanzado. Revista Cubana de Informacion En Ciencias de La Salud, 32(1), 1–24.
https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/biblio-1280206
Rodríguez-Bravo, B., Simões, M.-D.-G., Vieira-de-Freitas, M.-C., & Frías, J.-A. (2017). Descubrimiento de información
científica: ¿todavía misión y visión de la biblioteca académica? El Profesional de La Información, 26(3), 464. https://
doi.org/10.3145/epi.2017.may.13
Rueda Tamayo, D., & Meneses Placeres, G. (2021). Estrategia para potenciar el comportamiento informacional de profesores
universitarios en Villa Clara, Cuba. Revista Cubana de Información En Ciencias de La Salud, 32(1), 1–22. https://
www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=105362
Tramullas, J., Sánchez-Casabón, A. I., & Garrido-Picazo, P. (2015). Studies and analysis of reference management software:
A literature review. El Profesional de La Información, 24(5), 680. https://doi.org/10.3145/epi.2015.sep.17
Universidad de Huelva. (2022). Repositorios de datos abiertos. Guías de La BUH at Universidad de Huelva. https://
guiasbuh.uhu.es/c.php?g=498100&p=3907565
Walhout, J., Jarodzka, H., Van Strien, J. L. H., & Brand-Gruwel, S. (2020). To tag or not to tag? How to support organizing
and classifying bookmarks from the Web (¿Con etiquetas o sin etiquetas? Cómo asistir en la organización y
clasificación de los marcadores de páginas Web) (¿Con etiquetas o sin etiquetas? Cómo asistir en la o. Journal for the
Study of Education and Development, 43(1), 139–173. https://doi.org/10.1080/02103702.2019.1692290
Withorn, T., Caffrey Gardner, C., Kimmitt, J. M., Eslami, J., Andora, A., Clarke, M., Patch, N., Guajardo, K. S., & Lunsford,
S. (2019). Library instruction and information literacy 2018. Reference Services Review, 47(4), 363–447. https://doi.
org/10.1108/RSR-08-2019-0047
Wolters Kluwer. (s/f). Ovid Tools & Resources Portal. Support & Training. Recuperado el 12 de septiembre de 2022, a
partir de https://tools.ovid.com/ovidtools/pico.html
Zotero. (2022). ZoteroBib: Fast, free bibliography generator. Zoterobib. https://zbib.org