Street vendedors and seamstresses: creators for the feminist historiography of Mexican cinema
Abstract
The overturning of art towards protest and activism, has an important pillar in cinema, especially in which it was made by women, in the second half of the twentieth century, as an uprising against the marginalization and oppression that the filmic environment had imposed on their films. This article reviews the films We Don’t Ask for a Trip to the Moon and Street Vendors as a protest and claim to the violence experienced in Latin America.
References
Cordero Reiman, K. y Sáenz, I. Comp. (2007). Crítica feminista en la teoría e historia del arte. Ciudad de México: Programa Universitario de Estudios de Género-Universidad Iberoamericana-CONACULTA-FONCA-CURAR.
Corona Maldonado, O. (2017, 18 de septiembre) Entrevista personal. México.
Corona Maldonado, O. (2018, 21 de julio) Entrevista personal. México.
Corona, O. y Garmendia, A. (1973). Vendedores ambulantes. Puebla: Universidad Autónoma de Puebla.
De Lara, M.C. y Tamés, M.E. (1986). No les pedimos un viaje a la luna. México: producción independiente.
Garmendia Gómez, A. (2018, 21 de julio). Entrevista personal. México.
Giunta, A. (2019) Feminismo y Arte Latinoamericano: historias de artistas que emanciparon el cuerpo. Ciudad de México: Siglo XXI Editores.
Millán, M. (1999). Derivas de un cine en femenino. Ciudad de México: Universidad Nacional Autónoma de México.
Ravelo Blancas, P. (2021). [Información biográfica acerca de Evangelina Corona Cadena]. Recuperado de: https://ichan.ciesas.edu.mx/evangelina-corona-cadena/
Rodríguez, I. (2019). “Cine documental y feminismo en México (1975-1986). Notas para la escritura de una historia”. Movimiento, 12, pp. 197-218. Sistema de Noticias Tlaxcala. [Información biográfica acerca de Evangelina Corona Cadena]. Recuperado de: https://radiocalpulalpan.com/cultura-y-espectaculos/823-evangelina-corona-cadena-primera-secretaria-general-del-sindicato-de-costureras.html
Torres San Martín, P. (2018). Elena Sánchez Valenzuela. Guadalajara, Jalisco: Universidad de Guadalajara, Cineteca Nacional, Universidad Nacional Autónoma de México.
Copyright (c) 2022 Benemérita Universidad Autónoma de Puebla
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.