The Decolonial Museums and the Return of Human Remains to Indigenous Groups

  • Fátima Lucero Frausto Cárdenas Universidad Complutense de Madrid, Madrid, España
Keywords: Decolonial Museum, Restitution, Human Remains, Indigenous Peoples

Abstract

The text analyzes the practices of restitution of human remains from decolonial museums, taking as an example the Museum of La Plata and the first recorded case of a request for restitution in Argentina (1973). This analysis shows the lengthy process involved in such a resolution: arduous internal updating processes (cataloguing collections, modifying museum arrangements, curatorial discourses, etc.) and external (modifying national and international legal codes). It is argued that the number of requests for restitution will increase significantly in the coming years, and we therefore question whether museums are prepared to respond to them.

References

Arenas, P. (2011). Ahora Damiana es Krygi. Restitución de restos a la comunidad aché de Ypetimi. Paraguay. Corpus, Vol 1, No 1. https://doi.org/10.4000/corpusarchivos.894

Curtoni, R. P., y Chaparro, M. G. (2011). Políticas de reparación: Reclamación y reentierro de restos indígenas. El caso de Gregorio Yancamil. Corpus, Vol 1, No 1. https://doi.org/10.4000/corpusarchivos.931

Dunkan, V. (2021, junio 3). La deuda colonial de los museos Una conversación con Walter Mignolo y Francisco Carballo. Nexos. https://cultura.nexos.com.mx/la-deuda-colonial-de-los-museos-una-conversacion-con-walter-mignolo-y-francisco-carballo/

Endere, M. L. (2000). Patrimonios en disputa: Acervos nacionales, investigación arqueológica y reclamos étnicos sobre restos humanos. Trabajos de Prehistoria, 57(1), 5-17. https://doi.org/10.3989/tp.2000.v57.i1.258

Endere, M. L. (2011). Cacique Inakayal. La primera restitución de restos humanos ordenada por ley. Corpus. Archivos virtuales de la alteridad americana, 1(1). https://journals.openedition.org/corpusarchivos/937

González Vásquez, A., Ferreira Zacarías, G., y Gómez Moreno, P. P. G. (2016). “Estética(s) decolonial(es)”: Entrevista a Pedro Pablo Gómez. Estudios artísticos, 2(2), 120-131.

ICCROM. (2020, mayo 8). Debate temático: Descolonización del patrimonio. ICCROM. https://www.iccrom.org/es/news/debate-tem%C3%A1tico-descolonizaci%C3%B3n-del-patrimonio

ICOM. (2007). Definición de museo. International Council of Museums. https://icom.museum/es/recursos/normas-y-directrices/definicion-del-museo/

ICOM. (2017). Código de Deontología del ICOM para los museos. https://icom.museum/wp-content/uploads/2018/07/ICOM-codigo-Es-web-1.pdf

Lazzari, A. (2011). Reclamos, restituciones y repatriaciones de restos humanos indígenas: Cuerpos muertos, identidades, cosmologías, políticas y justicia. Corpus, Vol 1, No 1. https://doi.org/10.4000/corpusarchivos.962

Lobeto, C. (2020). “Liberar” la estética. Una mirada decolonial del Museo Afrobrasil. Hermeneutic, 18, 137-155.

Museo de La Plata. (2021). Museo de La Plata. https://www.museo.fcnym.unlp.edu.ar/museo

Podgorny, I., y Politis, G. (1990). ¿Qué sucedió en la historia? Los esqueletos araucanos del Museo de La Plata y la conquista del desierto. Arqueología contemporánea, 3, 73-79.

Pratt, M. L. (2010). Ojos imperiales. Literatura de viajes y transculturación. Fondo de Cultura Económica.

Quijano, A. (1992). Colonialidad y Modernidad/Racionalidad. Perú Indígena, 13(29), 11-20.

Quijano, A. (2014). Colonialidad del poder y clasificación social. En A. Quijano, Cuestiones y horizontes: De la dependencia histórico-estructural a la colonialidad/descolonialidad del poder (p. 287-327). CLACSO. http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/se/20140506032333/eje1-7.pdf

Redacción. (2021). Cacique Gerenal, el regreso. La Arena. https://www.laarena.com.ar/caldenia/2021-2-7-15-10-0-cacique-gerenal-el-regreso

Smith, L. (2011). El “espejo patrimonial”. ¿Ilusión narcisista o reflexiones múltiples? Antípoda. Revista de Antropología y Arqueología, 12, 39-63. https://doi.org/10.7440/antipoda12.2011.04

Tunbridge, J. E., y Ashworth, G. J. (1996). Dissonant heritage: The management of the past as a resource in conflict. J. Wiley.

Turnbull, P. (2014). Vermillion Accord on Human Remains (1989) (Legislation). En C. Smith (Ed.), Encyclopedia of Global Archaeology (p. 7615-7617). Springer New York.
https://doi.org/10.1007/978-1-4419-0465-2_2007

Vázquez, R. (2018). El Museo, Decolonialidad y el Fin de la Contemporaneidad. Otros Logos. Revista de Estudios Críticos, 9(diciembre), 46-61.

Verdesio, G. (2011). Entre las visiones patrimonialistas y los derechos humanos: Reflexiones sobre restitución y repatriación en Argentina y Uruguay. Corpus, Vol 1, No 1. https://doi.org/10.4000/corpusarchivos.989

Williams, V. I. (2013). Patrimonio nacional. Poblaciones indígenas y patrimonio intangible. Nuevo mundo mundos nuevos. https://doi.org/10.4000/nuevomundo.65998
Published
2022-01-10
How to Cite
Frausto Cárdenas, F. L. (2022). The Decolonial Museums and the Return of Human Remains to Indigenous Groups. Graffylia, Revista De La Facultad De Filosofía Y Letras, 6(12), 25-35. Retrieved from http://rd.buap.mx/ojs-dm/index.php/graffylia/article/view/922