Octavio Paz and Pablo Neruda: A Study of Appropriation’s Phenomenon and Break of Style

  • Iván Vázquez Rodríguez Universidad de las Américas Puebla, Escuela de Artes y Humanidades, Departamento de Primera Lengua, Puebla, México
Keywords: Appropriation, Style, Influence, Rhetoric, Poetry, Imitation, Originality

Abstract

This study focuses to explain how Pablo Neruda has been shaping an appropriation and break of a style processes in the initial poetry of Octavio Paz. For this, the concept of style will be placed in the arena of literary study; due to, most modern development of speech analysis techniques, the appreciation of this concept’s essence has drastically mutated. Therefore, it will be appreciated what happens to an intellectual dialog among both poets; for an artistic and discordance ways of learning as construction project: the youngest poet firmly follows the steps of his preceptor, engaging literary, connecting motives and procedures to his first poems, nevertheless he must overcome that influence to display an original identity in a competitive literary field. With this, it will be highlighted that the concept of ‘style’ is not only a sum of techniques that certain writer imitates or connects into his own work; otherwise, this literary element is built by other factors included in the writer’s historical and cultural era.

Author Biography

Iván Vázquez Rodríguez, Universidad de las Américas Puebla, Escuela de Artes y Humanidades, Departamento de Primera Lengua, Puebla, México

Professor, poet, essayist and researcher. He has published part of his work in national and international newspapers and magazines such as La Otra, Círculo de Poesía, Crítica, Leviatán, among others. It has been published recently on Mexpoet. Contemporary Mexican Poetry Show (2019). In 2020, Buenos Aires Poetry published its first collection of poems: Ashes my wish.

References

AA. VV. Zona Paz. (2019). [Sitio de internet dedicado a los estudios de la obra de Octavio Paz]. Recuperado de: http://www.zonaoctaviopaz.com.

Abreu Gómez, E. (1963). Discurso del estilo. Ciudad de México: Universidad Nacional Autónoma de México.

Adame, Á. G. (2015). El misterio de la vocación. Ciudad de México: Aguilar.

Alonso, D. (1971). Poesía española. Ensayo de métodos y límites estilísticos. Madrid: Gredos.

Alonso, D. y Bousoño, C. (1971). Seis calas en la expresión literaria española. Madrid: Gredos.

Bloom, H. (2009). La ansiedad de la influencia. Una teoría de la poesía. Madrid: Taurus.

Bousoño, C. (1985). Teoría de la expresión poética. Madrid: Gredos.

Lázaro Carreter, F. (1981). Imitación compuesta y diseño retórico en la ‘Oda a Juan de Grial’. Actas de la I Academia Literaria Renacentista. Salamanca: Universidad de Salamanca.

Levin, S. (1974). Estructuras lingüísticas en la poesía. Madrid: Cátedra.

MacAdam, A. (1991). Tiempos, lugares, encuentros, (entrevista a Octavio Paz). Trad. Guillermo Sheridan. Vuelta, 181, pp. 10-21.

Neruda, P. (1976). Confieso que he vivido. Ciudad de México: Círculo de lectores.

Neruda, P. (2003). Residencia en la tierra. Barcelona: Debolsillo.

O’Hara. (1992). “Cumbres caprichosas: Neruda en la obra de Paz”. Plural, 255, p. 19.

Paz, J. M. (1993). Estilística. Madrid: Síntesis.

Paz, O. (1949). Libertad bajo palabra. Ciudad de México: Tezontle.

Paz, O. (2003). Itinerario. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica.

Paz, O. (2014). Cuarenta años de escribir poesía. Ciudad de México: El Colegio Nacional.

Poniatowska, E. (2009). Octavio paz. Las palabras del árbol. Ciudad de México: Joaquín Mortiz.

Pozuelo, J. M. (1988). Del formalismo a la Neorretórica. Madrid: Taurus.

Pozuelo, J. M. (2010). Teoría del lenguaje literario. Madrid: Cátedra.

Ríos, J. y Paz, O. (1999). Solo a dos voces. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica.

Santí, E. M. (1988). Primeras letras (1931-1943). Ciudad de México: Vuelta.

Stanton, A. (1998). Inventores de tradición: ensayos sobre poesía mexicana moderna. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica.

Stanton, A. (2009). Pablo Neruda y Octavio Paz: encuentros y desencuentros. En Escritural, (1).
Published
2020-07-27
How to Cite
Iván Vázquez Rodríguez. (2020). Octavio Paz and Pablo Neruda: A Study of Appropriation’s Phenomenon and Break of Style . Graffylia, Revista De La Facultad De Filosofía Y Letras, 5(9), 5-15. Retrieved from http://rd.buap.mx/ojs-dm/index.php/graffylia/article/view/557