Complex Thought: The Challenge in its Transversal Implementation within Higher Education
Abstract
Document presents an academic reflection taking the theory of Complex Thought, the Curricular Theory and the Transversality as a reference, which, being the supports of the current higher education, provide us with new educational scenarios that respond to the emerging problems. The inclusion of Complex Thinking will revolve towards new ways of perceiving and enabling in education where agents, subjects and educational actors can manage their relation towards the same goal, which is the formation of higher level students based on complex thinking that leads to unprecedented education.
References
Campos Vázquez, M., & Silva Domínguez, N. N. (2001). Modelo Universitario Minerva BUAP. En L. Medina Cuevas, & L. L. Guzmán Hernández, Innovación Curricular en Instituciones de Educación Superior: Pautas y procesos para su desarrollo y gestión (pp. 39-50). Ciudad de México: ANUIES.
Castañeda Villegas, A. N., Lugo Villaseñor, E., & Saenger Pedrero, C. (2011). Transversalidad como alternativa de innovación curricular en universidades públicas estatales. XI Congreso Nacional de Investigación Educativa (pp. 1-9). Monterrey: Consejo Mexicano de Investigación Educativa A.C.
González Velasco, J. M. (2009). El bucle educativo: Aprendizaje, pensamiento complejo y transdisciplinariedad, Modelos de planificaciones de aulas metacomplejas. Integra Educativa, II (2), 83-101. Recuperado el 23 de abril de 2018, de http://www.scielo.org.bo/pdf/rieiii/v2n2/n02a03.pdf
Guillaumín Tostado, A. (2006). Hacía una pedagogía de la complejidad. En M. A. Santos Rego, A. Guillaumín Tostado, & (eds.), Avances en Complejidad y Educación: Teoría y Práctica (pp. 169-2005). Barcelona.
Juárez, J., & Comboni Salinas, S. (2012). Red de Revistas Científicas de América Latina, el Caribe, España y Portugal. Recuperado de Reencuentro: http://www.redalyc.org/pdf/340/34024824006.pdf
Moreno, J. C. (2003). Fuentes, autores y corrientes que trabajan la complejidad. En UNESCO, Manual de iniciación pedagógica al Pensamiento Complejo (pp. 19-38). Quito, Ecuador: UNESCO. Recuperado el 13 de noviembre de 2017, de http://unesdoc.unesco.org/images/0013/001313/131357so.pdf
Morin, E. (1990). Introducción al pensamiento complejo. París Gedisa.
Morin, E. (2000). Los sietes saberes necesarios para una educación del futuro. París: UNESCO.
Ordorika Sacristán, I. (2006). Andamios. Revista de Investigación Social. Educación superior y globalización: las universidades públicas frente a una nueva hegemonía., 3(5). Distrito Federal, México. Recuperado el 01 de abril de 2018, de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=62830502
UNESCO. (2015). Declaración de Incheon y Marco de Acción para la realización del Objetivo de Desarrollo Sostenible 4. Recuperado de unesdoc.unesco: http://unesdoc.unesco.org/images/0024/002456/245656s.pdf
Yus, R. (1996). Temas Transversales: Hacia una nueva escuela. Barcelona: Graó.