One minute paper: innovative strategy in teaching EMS

  • Ivett Morales Cuaxi Benemérita Universidad Autónoma de Puebla (BUAP), México
  • Dulce Ma. Carolina Flores Olvera Benemérita Universidad Autónoma de Puebla (BUAP), México
Keywords: One minute paper, Educational Innovation, School Performance

Abstract

In this article we present the results of the intervention of the innovative strategy One Minute Paper, applied in the high school “Gral. Lázaro Cárdenas del Río” of the BUAP, in the third part of the 2016-2017 school year, due to the fact that a high failure rate was detected in the first grade students in the Language course. As the intervention was improved student learning, school performance in that subject, and the teacher motivated students to have interest in their subject.

References

Bono, C. R. (2015) Diseños cuasi-experimentales y longitudinales. Barcelona, Facultad de Psicología, Universidad de Barcelona. Disponible en http://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/30783/1/D.%20cuasi%20y%20longitudinales.pdf

BUAP, (2012). Acuerdos de la Academia General de Lenguaje de las Preparatorias de la BUAP.

BUAP. (2007) PLAN DE ESTUDIOS 06. Nivel Medio Superior. Dirección General de Educación Media Superior, Vicerrectoría de Docencia, DGEMS.

Campos, Y. (2000). Estrategias didácticas apoyadas en tecnología. DGENAM, DF: México.
Cascón, I. (2000). Análisis de las calificaciones escolares como criterio de rendimiento académico. En red. Recuperado en: http://www3.usal.es./inico/investigacion/jornadas/jornada2/comunc/cl7.html

Cea D’Ancona, Mª Ángeles (1999) La metodología cuantitativa: estrategias y técnicas de investigación social. Editorial Síntesis. Madrid.

Cook, T.D., Campbell, D.T. y Peracchio, L. (1990). Quasi experimentation. En M.D. Dunnette y L.M. Hough (Eds.), Handbook of industrial and organizational psychology. Palo Alto, CA: Consulting Psychologist Press.

DGEMS, (2015). Ingreso al SNB de las Preparatorias y secciones adherentes. Nivel Medio Superior. Dirección General de Educación Media Superior, Vicerrectoría de Docencia, DGEMS.

Espinar, R. (1990). Slideshare. Recuperado el 14 de Septiembre de 2013, de Slideshare: http://es.slideshare.net/ddjdlc/intervencin-educativa

McClellan, D. y Katz, L. (1996). El desarrollo social de los niños: una lista de cotejo. En: http://ericeece.org/pubs/digests/1996/cotej96s.html.

Morales, I. (2011). “Trayectoria Escolar” El caso de la generación 2004 – 2009 del colegio de lingüística y literatura hispánica de la BUAP”. Tesis de Maestría en Educación Superior, Facultad de Filosofía y Letras de la Benemérita Universidad Autónoma de Puebla, Puebla, México.

Morales, P. (2011). Escribir para aprender, tareas para hacer en casa. Guatemala: Universidad Rafael Landívar. Disponible en http://www.upcomillas.es/personal/peter/otrosdocumentos/OneMinutePaper.pdf

PLAN DE ESTUDIOS 06. (2007) Comisión de Reforma de Bachillerato, Nivel Medio Superior, Dirección General de Educación Media Superior de la Benemérita Universidad Autónoma de Puebla. Vicerrectoría de Docencia. Recuperado en: http://www.dgems.buap.mx/file1/plan6.pdf

Secretaría Académica, (2015) Registro de Ingreso al SNB. Unidad Académica “Gral. Lázaro Cárdenas del Río” (UA PLC), BUAP.

Secretaría Académica, (2015) Reunión de Consejo de Unidad. Unidad Académica “Gral. Lázaro Cárdenas del Río” (UA PLC), BUAP.
Published
2017-07-31
How to Cite
Ivett Morales Cuaxi, & Dulce Ma. Carolina Flores Olvera. (2017). One minute paper: innovative strategy in teaching EMS . Graffylia, Revista De La Facultad De Filosofía Y Letras, 2(3), 111-125. Retrieved from http://rd.buap.mx/ojs-dm/index.php/graffylia/article/view/197