The Training in Competences in Psychology Students of the BUAP
Abstract
The degree in psychology of the Benemérita Universidad Autónoma de Puebla (BUAP), in its 2009 curriculum promotes in its discharge profile, the development of skills, through training in knowledge, skills, attitudes and values. Due to the above, there is an interest in carrying out a qualitative research that will diagnose whether it was formed in competences, based on the opinion of the professors. The first findings reveal that they do not form in competencies, according to the analysis of the interviews, at the time that the curriculum was developed, the competences were not an official precept of the educational model of the BUAP, therefore the teachers did not assume the didactics of the competences in the classroom.
References
BUAP. (2009). Plan de estudios licenciatura en psicología. Recuperado de http://www.psicologia.buap.mx/
Carrasco, S. (2014). Buenas prácticas en psicología. Powered by WordPres. Recuperado de http://salvadorcarrasco.es/?p=226
Chetty S. (1996). The case study method for research in small- and médium - sized firms. International small business journal. Recuperado de http://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/0266242696151005
Díaz, R. & Arancibia, V. (2002). El enfoque de las competencias laborales: historia, definiciones y generación de un modelo de competencias para las organizaciones y la personas. Psykhe, 11 (2), pp. 207-214. Recuperado de http://www.psykhe.cl/index.php/psykhe/article/view/433/412
Díaz-Bravo, L., Torruco-García, U., Martínez-Hernández, M. & Varela-Ruiz, M. (2013). La entrevista, recurso flexible y dinámico. Investigación en Educación Médica, 2(7) pp. 162-167. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=349733228009
Escudero, J. (2009). Las competencias profesionales en la formación universitaria: posibilidades y riesgos. Revista Interuniversitaria de Pedagogía Social, (16), pp. 65-82. Recuperado de https://recyt.fecyt.es/lindex.php/PSRI/article/download/36949/20515
Guzmán, J. (2010). Una propuesta para formar competencias. Revista Electrónica de Desarrollo de competencias, (5), pp. 106-122. Recuperado de http://www.educandus. cl/ojs/index.php/fcompetencias/article/viewFile/70/66
Herrera, A., Restrepo, M. F., Uribe, A. F. & López, C.N. (2009). Competencias académicas y profesionales del psicólogo. Revista Diversitas, 5, (2), pp. 241-254. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=67916260004
Martínez-Carazo, P. C. (2006). El método de estudio de caso: estrategia metodológica de la investigación científica. Pensamiento & Gestión, (20), pp. 165-193. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=64602005
OCDE (2005). The definition and Selection of key Competencies. Executive Summary. París: OCDE. Recuperado de https://www.oecd.org/pisa/35070367.pdf
Riesco, M. (2012). La investigación cualitativa. En Quintal, et al. (Coords.). Fundamentos básicos de metodología de investigación educativa (pp. 93-134). Madrid: Editorial CCS.
Trejo, F. (2012). Fenomenología como método de investigación: una opción para el profesional de enfermería. EnfNeurol, 11 (829), pp. 98-101. Recuperado de http://www.medigraphic.com/pdfs/enfneu/ene-2012/ene122h.pdf
Vargas-Mendoza, J. E. (2011). Psicología: Ciencia y Profesión. Boletín Electrónico de Investigación de la Asociación Oaxaqueña de Psicología A.C. 7 (1), 35-42. Recuperado de http://www.conductitlan.net/notas_boletin_investigacion/137_psicologia_ciencia_profesion.pdf
Zabalza, M. A. (2005). Competencias Docentes. Conferencia pronunciada en la Pontificia Universidad Javeriana de Cali, 9 de febrero de 2005. Recuperado de http://saladeaulainterativa.pro.br/moodle/file.php/11/Equipe_EDUMATEC/Semana1/competencias.pdf
Zanatta E. & Camarena, T. (2012). La formación profesional de psicología en México: trayectoria de la construcción de su identidad disciplinar. Enseñanza e Investigación en Psicología, 17 (1), pp. 151-17. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/292/29223246010.pdf