The Training in Competences in Psychology Students of the BUAP

  • Karina Amador Soriano Universidad de Quintana Roo, División de Desarrollo Sustentable, Unidad Académica Cozumel, México
  • Lilia Mercedes Alarcón Pérez Benemérita Universidad Autónoma de Puebla (BUAP), Facultad de Filosofía y Letras
Keywords: Competency training, Graduation profile, Teacher training, Psychology student

Abstract

The degree in psychology of the Benemérita Universidad Autónoma de Puebla (BUAP), in its 2009 curriculum promotes in its discharge profile, the development of skills, through training in knowledge, skills, attitudes and values. Due to the above, there is an interest in carrying out a qualitative research that will diagnose whether it was formed in competences, based on the opinion of the professors. The first findings reveal that they do not form in competencies, according to the analysis of the interviews, at the time that the curriculum was developed, the competences were not an official precept of the educational model of the BUAP, therefore the teachers did not assume the didactics of the competences in the classroom.

References

Blanco, A. (2009). Desarrollo y Evaluación de Competencias en Educación Superior. Madrid: Narcea.

BUAP. (2009). Plan de estudios licenciatura en psicología. Recuperado de http://www.psicologia.buap.mx/

Carrasco, S. (2014). Buenas prácticas en psicología. Powered by WordPres. Recuperado de http://salvadorcarrasco.es/?p=226

Chetty S. (1996). The case study method for research in small- and médium - sized firms. International small business journal. Recuperado de http://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/0266242696151005

Díaz, R. & Arancibia, V. (2002). El enfoque de las competencias laborales: historia, definiciones y generación de un modelo de competencias para las organizaciones y la personas. Psykhe, 11 (2), pp. 207-214. Recuperado de http://www.psykhe.cl/index.php/psykhe/article/view/433/412

Díaz-Bravo, L., Torruco-García, U., Martínez-Hernández, M. & Varela-Ruiz, M. (2013). La entrevista, recurso flexible y dinámico. Investigación en Educación Médica, 2(7) pp. 162-167. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=349733228009

Escudero, J. (2009). Las competencias profesionales en la formación universitaria: posibilidades y riesgos. Revista Interuniversitaria de Pedagogía Social, (16), pp. 65-82. Recuperado de https://recyt.fecyt.es/lindex.php/PSRI/article/download/36949/20515

Guzmán, J. (2010). Una propuesta para formar competencias. Revista Electrónica de Desarrollo de competencias, (5), pp. 106-122. Recuperado de http://www.educandus. cl/ojs/index.php/fcompetencias/article/viewFile/70/66

Herrera, A., Restrepo, M. F., Uribe, A. F. & López, C.N. (2009). Competencias académicas y profesionales del psicólogo. Revista Diversitas, 5, (2), pp. 241-254. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=67916260004

Martínez-Carazo, P. C. (2006). El método de estudio de caso: estrategia metodológica de la investigación científica. Pensamiento & Gestión, (20), pp. 165-193. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=64602005

OCDE (2005). The definition and Selection of key Competencies. Executive Summary. París: OCDE. Recuperado de https://www.oecd.org/pisa/35070367.pdf

Riesco, M. (2012). La investigación cualitativa. En Quintal, et al. (Coords.). Fundamentos básicos de metodología de investigación educativa (pp. 93-134). Madrid: Editorial CCS.

Trejo, F. (2012). Fenomenología como método de investigación: una opción para el profesional de enfermería. EnfNeurol, 11 (829), pp. 98-101. Recuperado de http://www.medigraphic.com/pdfs/enfneu/ene-2012/ene122h.pdf

Vargas-Mendoza, J. E. (2011). Psicología: Ciencia y Profesión. Boletín Electrónico de Investigación de la Asociación Oaxaqueña de Psicología A.C. 7 (1), 35-42. Recuperado de http://www.conductitlan.net/notas_boletin_investigacion/137_psicologia_ciencia_profesion.pdf

Zabalza, M. A. (2005). Competencias Docentes. Conferencia pronunciada en la Pontificia Universidad Javeriana de Cali, 9 de febrero de 2005. Recuperado de http://saladeaulainterativa.pro.br/moodle/file.php/11/Equipe_EDUMATEC/Semana1/competencias.pdf

Zanatta E. & Camarena, T. (2012). La formación profesional de psicología en México: trayectoria de la construcción de su identidad disciplinar. Enseñanza e Investigación en Psicología, 17 (1), pp. 151-17. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/292/29223246010.pdf
Published
2018-01-05
How to Cite
Karina Amador Soriano, & Lilia Mercedes Alarcón Pérez. (2018). The Training in Competences in Psychology Students of the BUAP. Graffylia, Revista De La Facultad De Filosofía Y Letras, 2(4), 114-125. Retrieved from http://rd.buap.mx/ojs-dm/index.php/graffylia/article/view/181