Scientific Field: Distinctions and Exclusions.

Reflection from Sociology of Education

  • Cirilo Rivera García Benemérita Universidad Autónoma de Puebla (BUAP), Doctorado en Investigación e Innovación Educativa
  • Lilia Mercedes Alarcón Pérez Benemérita Universidad Autónoma de Puebla (BUAP), Doctorado en Investigación e Innovación Educativa
Keywords: Academics, Scientific Field, Cultural Capital, Sociology of Education

Abstract

There are different agents that participate in academic field who want to share, create and propose a set of reflections about scientific thoughts to work with their students in order to acquire critical thought and to rise students’ cultural capital. These agents face recognition or exclusion situations according to the rules and established order in the scientific field. The objective of this text is to reflect from sociology of education on those conceptual elements that allow to understand the relation between academics who are inserted in acknowledged groups in education and science fields.

References

Acosta, A. (2010). Príncipes, burócratas y gerentes. El gobierno de las Universidades públicas en México. México: ANUIES.

Bourdieu, P. (1976). El campo científico. Actes de la recherche en sciences sociales (1-2), 131-160. Buenos Aires: Nueva Visión.

Bourdieu, P. (1984). Sociología y cultura. México: Grijalbo.

Bourdieu, P. (1991). El sentido práctico. Madrid: Taurus.

Bourdieu, P. y Wacquant, L. (1995). Respuestas por una antropología reflexiva. México: Grijalbo.

Bourdieu. P. (2008). Capital cultural, escuela y espacio social. México: Siglo XXI.

Díaz, A. (2004). La evaluación educativa. En Ordorika, I. (Coord.) La academia en jaque. Perspectivas políticas sobre evaluación de la educación superior en México. México: UNAM- Miguel Ángel Porrúa.

Gil, A. M. (2000). Los académicos en los noventa: ¿actores, sujetos, espectadores o rehenes? En: Revista Electrónica de Investigación Educativa. Vol. 2, No. 1 pp. 100-116.

Gil, A. M. (2013). La monetarización de la profesión académica en México: Un cuarto de siglo de transferencias monetarias condicionadas. Espacios en Blanco. Revista de Educación, (23), pp. 157-186.

Góngora, E. (2012). Prestigio académico: Estructuras, estrategias y concepciones. México: ANUIES.

Pérez, R. (2015). Diez razones para ser científico. México: FCE.

Rivera, E. y Tirado, G. (2014). Procesos de evaluación de los programas de estímulo (SNI, PROMEP, CA´S). Sus efectos en las académicas de alto perfil de la Benemérita Universidad Autónoma de Puebla. En Blaquez, G. (Coord.) Evaluación académica: sesgos de género. México: UNAM.

Stromquist, N. (2009). La profesión académica frente a las cambiantes expectativas sociales y culturales. En Stromquist, N. (Coord.) La profesión académica en la globalización. Seis países, seis experiencias. México: ANUIES.
Published
2018-01-05
How to Cite
Cirilo Rivera García, & Lilia Mercedes Alarcón Pérez. (2018). Scientific Field: Distinctions and Exclusions . Graffylia, Revista De La Facultad De Filosofía Y Letras, 2(4), 96-104. Retrieved from http://rd.buap.mx/ojs-dm/index.php/graffylia/article/view/179