The Humanities and the Social Sciences in the Labyrinth

Towards a Performative University

  • Sandra Carli Universidad de Buenos Aires, Instituto Gino Germani
Keywords: Humanities, Social Sciences, University, Knowledge, Formation

Abstract

This paper intends to delve into the problems that the humanities and social sciences are currently facing. In order to do so, it first discusses various contemporary debates that question its sustainability, validity and meaning from the questioning of the transformations of the human status, the incidence of information and communication technologies and the controversies surrounding the utility of social knowledge. Second, it analyzes the new frontiers of the university based on the recognition of a metamorphosis of higher education systems, the global mutation of knowledge and the instability and ambivalence of identities and academic culture. Finally, it recovers the notion of the performative university to situate the main challenges of higher education understood as a renewed intellectual adventure that has to deepen in the processes of appropriation of cultural heritage, to experiment new ways of knowing and to move in the link between disciplines, knowledge and social practices.

References

Aronson, P. (2007). La globalización y los cambios en los marcos de conocimiento. ¿Qué debe hacer la universidad? En Aronson, Perla (coord.). Notas para el estudio de la globalización. Buenos Aires: Biblos.

Becher, T. (2001). Tribus y territorios académicos. La indagación intelectual y la cultura de las disciplinas. Barcelona: Gedisa.

Brea, J.C. (2004). La universidad del conocimiento y las nuevas humanidades. Estudios Visuales 2, pp. 133-154.

Carli, S. (2012). El estudiante universitario. Hacia una historia del presente de la universidad pública. Buenos Aires: Siglo XXI.

Carli, S. (2016). Deconstruir la profesión académica: tendencias globales y figuras históricas. Una exploración de las biografías académicas de profesoras universitarias. Revista Propuesta Educativa, No 45, pp. 81-90.

Cragnolini, M. (2012). Las humanidades en la época del posthumanismo. Revista Espacios. 48, pp. 9-14.

De Souza Santos, B. (2006). A gramática do tempo. Sao Paulo: Cortez Editora.

Facer, K. (2014). Más allá de la degradación y el elitismo: ¿un nuevo futuro para la universidad popular autónoma? En Gewerc, Adriana (Coord.). Conocimiento, tecnologías y enseñanza: políticas y prácticas universitarias. Barcelona: GRAO.

Latour, B. (2012). Cogitamus, Seis cartas sobre las humanidades científicas. Buenos Aires, Paidós.

Littau, K. (2008). Teorías de la lectura. Libros, cuerpos y bibliomanía. Buenos Aires: Manantial.

Mazzuchelli, A. (2015). Crítica o cremanística: cinco aspectos convergentes en la situación actual de las humanidades. Revista de la Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, Vol. 1, pp. 21-32.

Muller, J. y Young, M. (2014) “Disciplinas, competencias y la universidad”. En Gewerc, Adriana (coord.). Conocimiento, tecnologías y enseñanza: políticas y prácticas universitarias. Barcelona: GRAO.

Naishtat, F. (2003). Universidad y conocimiento: por un ethos de la impertinencia epistémica. Espacios de Crítica y Producción, No. 30, pp. 3-10.

Nussbaum, M. (2005). El cultivo de la humanidad. Una defensa clásica de la reforma en la educación liberal. Barcelona: Paidós.

(2010). Sin fines de lucro. Por qué la democracia necesita de las humanidades. Buenos Aires: Katz editores.

Puiggrós, Adriana (2003) El lugar del saber. Conflictos y alternativas entre educación, conocimiento y política. Buenos Aires: Galerna.

Schuster, F. (1997). La complejidad en las ciencias sociales de fin de siglo. Agora, No 6, pp. 153-163.

Tatian, D. (2017). Apuntes sobre la vida de los estudiantes y el estudio como forma de vida. En Lo interrumpido. Escritos sobre filosofía y democracia. Buenos Aires: Editorial Las cuarenta.
Published
2018-01-05
How to Cite
Sandra Carli. (2018). The Humanities and the Social Sciences in the Labyrinth. Graffylia, Revista De La Facultad De Filosofía Y Letras, 2(4), 5-13. Retrieved from http://rd.buap.mx/ojs-dm/index.php/graffylia/article/view/171