Lived Curriculum during the COVID-19 Pandemic: Mock-up whorkshop and its assessment

  • Gloria Angélica Valenzuela Ojeda Benemérita Universidad Autónoma de Puebla, Puebla, México
  • Dulce María Suárez Valenzuela Universidad Autónoma de Sinaloa, Sinaloa, México
  • José Luis Tobón Luna Benemérita Universidad Autónoma de Puebla, Puebla, México
Keywords: lived curriculum, COVID-19 pandemic, mock-up workshop, curriculum evaluation

Abstract

This research describes the results of a curricular evaluation process on the experience lived by two groups of 37 students, each one, who took the Learning Unit of Mockups in the Emergency Remote Teaching modality, in the bachelor’s degree in Architecture at Universidad Autónoma de Sinaloa, México, during the period from August 2021 to January 2022, who obtained favorable results in the achievement of the objectives and scope of the program.

Author Biographies

Gloria Angélica Valenzuela Ojeda, Benemérita Universidad Autónoma de Puebla, Puebla, México

D. in Education. Research Professor of the Master in Higher Education at the Benemérita Universidad Autónoma de Puebla, Mexico and Professor at the Centro de Investigación Educativa of the Universidad Autónoma de Tlaxcala, Mexico.

Dulce María Suárez Valenzuela, Universidad Autónoma de Sinaloa, Sinaloa, México

Master in Real Estate Valuation. Professor at the School of Architecture of the Universidad Autónoma de Sinaloa, Mexico. PhD student in Educational Technology at Da Vinci University, Mexico.

José Luis Tobón Luna, Benemérita Universidad Autónoma de Puebla, Puebla, México

B.A. in Linguistics and Hispanic Literature. Student of the Master in Higher Education at the Benemérita Universidad Autónoma de Puebla, Mexico.

References

Consejo Nacional de Evaluación de la Política de Desarrollo Social. (2021). Caracterización y análisis del diseño de estrategias Aprende en Casa. https://www.coneval.org.mx/Evaluacion/Documents/Informes/Caracterizacion_Aprende_Casa.pdf

Cruz-Reyes, G. y Patiño-Fierro, M. P. (2020). Las medidas del Gobierno Federal contra el virus SARS-Cov-2 (COVID-19). Cuaderno de Investigación No. 6, DGDyP/IBD, pp.1-36. http://bibliodigitalibd.senado.gob.mx/bitstream/handle/123456789/4832/CuadernoDeInvestigaci%c3%b3n_6%20vf1.pdf?sequence=1&isAllowed=y

De Alba, A. (1991). Presentación. En De Alba, A., Díaz Barriga, A y E. González (compiladores), Antología: El campo del currículum (Volumen I). Centro de Estudios sobre la Universidad. UNAM. México.

Díaz Barriga, A. (1995). La evaluación curricular. Una aproximación a elementos centrales de esta disciplina y su ubicación en México. Colima, México: Universidad de Colima.

Díaz Barriga, A. (1994). Los estudios para fundamentar la elaboración o rediseño de un plan de estudios. México CESU–UNAM.

Díaz Barriga, A. (2021). Relaciones entre currículo y didáctica: conceptualizaciones, desafíos y conflictos. Roteiro, Joaçaba, v. 46, jan./dez., e26597. https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/26597/16132

Galván-Jara, I. (2021, 19 de julio). Las clases virtuales durante la pandemia de COVID-19. FEM: Revista de la Fundación Educación Médica, 24(3). https://dx.doi.org/10.33588/fem.243.1129 https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2014-98322021000300010

Gimeno, J. (1988). El currículo una reflexión sobre la práctica. Madrid: Editorial Morata.

Gobierno de México (2022). ¿Qué es el SARS-CoV-2? https://coronavirus.gob.mx/covid19/#:~:text=%C2%BFQu%C3%A9%20es%20el%20SARS%2DCoV,responsable%20de%20la%20actual%20pandemia.

Hernández-Sampieri, R. y Mendoza, C. P. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. México: Editorial McGraw Hill Education.

Hodges, C., Moore, S., Lockee, B., Torrey, T. y Bond, A. (27 de marzo de 2020). La diferencia entre la enseñanza remota de emergencia y el aprendizaje en línea. En The Learning Factor (ed.). Enseñanza Remota de Emergencia. Textos para la discusión (pp. 12-22). https://www.educaccionperu.org/wp-content/uploads/2020/04/Ensen%CC%83anza-Remota-de-Emergencia-Textos-para-la-discusio%CC%81n.pdf

Instituto Nacional de Estadística y Geografía (2021). Encuesta para la Medición del Impacto COVID-19 en la Educación (ECOVID-19). Segunda Edición. https://www.inegi.org.mx/contenidos/investigacion/ecovided/2020/doc/ecovid_ed_2020_presentacion_resultados.pdf

Moreno-Rodríguez, R. (2020). Reflexiones en torno al Impacto del Covid-19 sobre la Educación Universitaria: Aspectos a Considerar acerca de los Estudiantes con Discapacidad. Revista Internacional De Educación Para La Justicia Social, 9(3). 1-6. https://revistas.uam.es/riejs/article/view/12227

Ochoa-Alcántar, J. M., García-López, R. I. y Cuevas-Salazar, O. (2021). Enseñanza remota de emergencia durante la pandemia de Coronavirus. Padi Boletín Científico de Ciencias e Ingenierías del ICBI, 9 (especial1 ), pp. 36-41. https://repository.uaeh.edu.mx/revistas/index.php/icbi/article/view/icbi.v9iEspecial.7489/8275

Organización de Naciones Unidas (2020). Informe de políticas: La educación durante la COVID-19 y después de ella. https://www.un.org/sites/un2.un.org/files/2020/09/policy_brief_-_education_during_covid-19_and_beyond_spanish.pdf

Pardo, H. y Cobo, C. (2020). Expandir la universidad más allá de la enseñanza remota de emergencia. Ideas hacia un modelo híbrido post-pandemia. OUTLIERS SCHOOL.

Portillo, S. A., Castellanos, L.I., Reynoso, O.U. y Gavotto, O. I. (2020). Enseñanza remota de emergencia ante la pandemia Covid-19 en Educación Media Superior y Educación Superior. Propósitos y representaciones, 8 (especial 3), pp. 1-17. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2020.v8nSPE3.589

Secretaría de Educación Pública (2020). Boletín No. 75 Transmitirán sistemas públicos de comunicación contenidos educativos durante el receso escolar preventivo por COVID-19. https://www.gob.mx/sep/es/articulos/boletin-no-75-transmitiran-sistemas-publicos-de-comunicacion-contenidos-educativos-durante-el-receso-escolar-preventivo-por-covid-19?idiom=es

Taba, H. (1974/1991). Elaboración del currículo, Teoría y Práctica. Argentina: Editorial Troquel.

Universidad Autónoma de Sinaloa (2022). Facultad de Arquitectura. https://arquitectura.uas.edu.mx/

Valenzuela, G.A. (2005). Diseño y validez de una propuesta de evaluación curricular en educación superior [Tesis presentada para obtener el grado de Doctora en Educación: Diagnóstico, Medida y Evaluación de la Intervención Educativa. Universidad Anáhuac, México en convenio con la Universidad Complutense de Madrid, España].

Published
2023-01-09
How to Cite
Valenzuela Ojeda, G. A., Suárez Valenzuela, D. M., & Tobón Luna, J. L. (2023). Lived Curriculum during the COVID-19 Pandemic: Mock-up whorkshop and its assessment. Graffylia, Revista De La Facultad De Filosofía Y Letras, 7(14), 10-21. Retrieved from http://rd.buap.mx/ojs-dm/index.php/graffylia/article/view/1145