El río sin orillas by Juan José Saer and the literary genre
DOI:
https://doi.org/10.35494/artclh.v3i5.9Keywords:
Juan José Saer, El río sin orillas, Imaginary Treaty, Literary Hybridity, Literary EssayAbstract
This article investigates the place of El río sin orillas (1991) in the work of Juan José Saer as a whole. As a piece of Saer’s work and compared to his novels, El río sin orillas presents some analogous topics and formal characteristics. From this point, in the article we reflect on the literary genre’s role in Saer’s production and, in particular, on the dialogue between the novel and the essay as two forms that allow the author to explore a set of themes and problems from different perspectives.
References
Gerbaudo, Analía y Miguel Dalmaroni. “La insistencia de lo ilegible. La escuela, los clásicos y el caso Saer”. Revista Iberoamericana, vol. 78, núm. 241,2012, 953–964.
Jakobson, Roman. Huit questions de poétique. Paris: Éditions du Seuil, 1977.
Langlet, Irène. “Théories du roman et théories de l’essai au XXe siècle”. Récits de la pensée, études sur le roman et l’essai. Ed. Gilles Philippe. Paris: Centre d’études du roman et du romanesque/Université de Picardie Jules Verne/CEDES, 2000.
Lucero, Nicolás. “El ensayo como forma en El río sin orillas de Juan José Saer”. Revista Iberoamericana, vol. 78, núm. 240, 2012, 681–694.
Premat, Julio. La dicha de Saturno: escritura y melancolía en la obra de Juan José Saer. Rosario: Beatriz Viterbo, 2002.
Saer, Juan José. El río sin orillas, tratado imaginario. Buenos Aires: Seix Barral, 1991.
_____. Glosa. Buenos Aires: Alianza Editorial, 1986.
_____. La narración-objeto. Buenos Aires: Seix Barral, 1999.