Aesthetic function and testimonial function in ¡Vámonos con Pancho Villa! of Rafael F. Muñoz
DOI:
https://doi.org/10.35494/artclh.v1i2.40Keywords:
historical novel, testimonial discourse, novel of the mexican revolution, aesthetic discourse, Rafael F. MuñozAbstract
Rafael F. Muñoz’s novel ¡Vámonos con Pancho Villa! is a representative testimony of Mexican Revolution. Nevertheless, is problematic to assume its total veracity. So we identify a tension among literary discourse and referential discourse where another truth arises, one related with the construction of an artistic text. Once we identify this aspect we can conclude that there is a human point of view about the revolutionary movement.
References
Bajfin, Mijafl M., Problemas de la poética de Dostoievski, México, Fondo de Cultura Económica, 2003.
Dessau, Adalbert, La novela de la Revolución Mexicana, México, Fondo de Cultura Económica, 1973.
Leonard, Irving A., “Pensamientos sueltos sobre las primeras lea-as hispanoamericanas” en Ensayos y semblanzas: bosquejos históricos y literarios de la América Latina colonial, México, Fondo de Cultura Económica, 1990.
Lotman, Iuri M., Estructura del texto artístico, Madrid, Istmo, 1982.
_____, La semiósfera I: semiótica de la cultura y del texto, Madrid, Cátedra, 1996.
Mufioz, Rafael F., ¡Vámonos con Pancho Villa!, México, Era, 2007.
Ong, Walter, Oralidad y escritura: tecnologías de la palabra, México, Fondo de Cultura Económica, 1987.
Prada Oropeza, Renato, El discurso-testimonio y otros ensayos, México, Universidad Nacional Autónoma de México, 2001.
_____, La narrativa de la Revolución Mexicana. Primer periodo, México, Universidad Iberoamericana, Universidad Veracruzana, 2007.
Ricoeur, Paul, Relato: historia y ficción, Zacatecas, Dosfilos editores, 1994.