Towards a new representation of women in the literary text
DOI:
https://doi.org/10.35494/artclh.v6i12.1206Keywords:
Body, Literature, woman, beauty, careAbstract
The woman's body is a space in which discourses emanating from power are embedded, since good social and economic functioning depends on its effective regulation. In this work we find two indicators that serve as control mechanisms: beauty and kindness manifested with care for others; Literature is identified as a means of transmission and elements such as the construction of characters and the selection of a canon to transmit messages are analyzed. Finally, four texts are proposed as alternatives that generate rupture from their lyrics.
References
Butler, Judith. (2006). Deshacer el género. Barcelona: Paidós.
Buzzatti, Gabriella y Salvo, Anna. (2001). El cuerpo-palabra de las mujeres. Los vínculos ocultos entre el cuerpo y los afectos. Madrid: Cátedra.
Calvo, Yadira. (2020). La mujer víctima y cómplice. San José: Editorial Costa Rica.
Castellanos, Rosario. (2016). “Lección de cocina”. Obras I. Narrativa. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica, pp. 835-847.
De la Borbolla, Óscar. (2007). “Dios sí juega a los dados”. Dios sí juega a los dados. México D.F.: Grupo Editorial Patria, pp. 125-134.
De la Borbolla, Óscar. “Manual de lujuria”. (2007). Dios sí juega a los dados. México D.F.: Grupo Editorial Patria, pp. 45-57.
Engeln, Renee. (2018). Enfermas de belleza. Nueva York: Harper Collins.
Gilligan, Carol. (2013). La ética del cuidado. Barcelona: Fundación Víctor Grífols i Lucas. Recuperado de: http://www.fundaciogrifols.org/es/web/fundacio/-/30-the-ethic-of-care
González Reyes, Alba H. (2011). “Cultura visual y representaciones del cuerpo femenino: literatura, prensa y artes gráficas (ciudad de México, 1897-1927)”. Dimensión Antropológica, Año 18,
Vol. 53, septiembre/diciembre, pp. 93-117. Recuperado de: https://www.dimensionantropologica.inah.gob.mx/wp-content/uploads/04Dimension531.pdf
Lozano Mijares, Pilar. (2017). El papel de las mujeres en la literatura. Madrid: Santillana.
Moscoso, Melania. (2009). “La “normalidad” y sus territorios liberados”. Dilemata. Revista Internacional de Éticas Aplicadas, No. 1, pp. 57-70. Recuperado de:
https://www.dilemata.net/revista/index.php/dilemata/article/view/5/5
Muñiz, Elsa. (2011). La cirugía cosmética ¿Un desafío a la naturaleza? Belleza y perfección como norma. México D.F.: UAM.
Nettel, Guadalupe. (2016). “Ptosis”. Petálos y otras historias incómodas. Barcelona: Anagrama, pp. 13-24.
Ngozi Adichie, Chimamanda. (2021). Todos deberíamos ser feministas. Ciudad de México: Random House.
Ngozi Adichie, Chimamanda. (2009). “El peligro de la historia única”. Conferencia sobre la historia única. TED Global. Julio. Recuperado de:
https://www.ted.com/talks/chimamanda_ngozi_adichie_the_danger_of_a_single_story?language=es
“Ptosis”. (2023). Diccionario etimológico castellano en línea. Recuperado de: https://etimologias.dechile.net/?ptosis.
Ramírez Olivares, Alicia V. (2013). “De la crítica literaria feminista a los estudios de género” en Alejandro Palma Castro, José Martínez y otros (eds.). Cuestiones al método. Atisbos a la crítica
Literaria. México D.F.: Afínita, pp. 104-124.
Robinson, Lilian S. (1998). “Traicionando nuestro texto. Desafíos feministas al canon literario” en Enric Sullà, comp., El canon literario. Madrid: ARCO/LIBROS, pp. 115-137.
Rojas Rebolledo, Eduardo. (2016). La mujer ladrillo. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica.
Serna, Enrique. (2014). “La palma de oro. El orgasmógrafo. México D.F.: Planeta, pp. 125-190.
Sullà, Enric. (1998). “El debate sobre el canon literario” en Enric Sullà, comp., El canon literario. Madrid: ARCO/LIBROS, pp. 11-34.