Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Articles

Universal Right for Information Access

Reality and fiction: academic plagious practices

DOI
https://doi.org/10.32399/icuap.rdic.2448-5829.2019.15.397
Submitted
February 25, 2021
Published
September 15, 2019

Abstract

Is it possible to talk about an intellectual, moral, and aesthetic decay of our society? This paper aims at providing some guidelines for understanding the French intellectual decay process to reflect on the increasing utilitarian appropriation of reality exhibited by certain academic practices. In this regard, education is required to develop critical thinking and train active citizens, who are very different from the minimum subjects stated by Hugo Zemelman. Thus, it is appropriate to try to answer whether the French experience, analyzed by Perry Anderson in his text entitled Lukewarm Thought, will allow us to clarify how we shift from a “cultural and intellectual Eden” to a time of confusion, poorer cultural and intellectual life, and unreflective practices in Mexico. To address the problem, we start by doing a multidimensional analysis, emphasizing the academic and cultural practices experienced in the everyday life of educational institutions and in the field of scientific research and cultural production.

References

  1. Anderson, P. (2008). El pensamiento tibio. Una mirada crítica sobre la cultura francesa. En Crítica y emancipación. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales. 1(1), junio, pp. 177-234.
  2. Apple, M. W. (2001). Política cultural y educación. Madrid: Morata.
  3. Cerezo, H. (2006). Aspectos éticos del plagio académico de los estudiantes universitarios. En Elementos, 13(61), pp. 31-35.
  4. CONACULTA. (2015). Encuesta Nacional de Lectura y Escritura 2015-2018. México: CONACULTA.
  5. Glad, V. (2010). Houellebecq, la possibilité d'un plagiat. En Slate.fr. 2 de septiembre de 2010. Recuperado de: http://www.slate.fr/story/26745/wikipedia-plagiat-michel-houellebecq-carte-territoire
  6. Igarza, R. (2015). El desafío de poner en perspectiva el comportamiento de los lectores en México. En CONACULTA, Encuesta Nacional de Lectura y Escritura 2015-2018. México: CONACULTA.
  7. INEGI. (2014). Encuesta Nacional sobre Uso de Tiempo. México: INEGI.
  8. Giroux, H. A. (2003). La inocencia robada. Juventud, multinacionales y política cultural. Madrid: Morata.
  9. Giroux, H. A. (2016). La educación superior y las políticas de ruptura. En Revista Entramados–Educación y sociedad. 3(3), febrero, pp. 15-26.
  10. Juárez, E. (2018). En aumento prácticas de plagio académico en México. 25 de abril. Recuperado de: http://www.educacionfutura.org/en-aumento-practicas-de-plagio-academico-en-mexico/
  11. Kraus, A. (2007). ¿Es lícito plagiar? 10 de octubre de 20017. Recuperado de: http://www.jornada.com.mx/2007/10/10/index.php?section=opinion&article=020a2pol
  12. Klugman, B. y Sternthal, L. (Dirección). (2012). The words. [Película].
  13. Román, J. A. (2017). Aun cuando aumenta la práctica de plagio, hay un profundo vacío legal. 21 de diciembre de 2017. En La Jornada. p. 32.
  14. Salmerón, P. (2015). El arte de plagiar y las mafias académicas. 21 de noviembre de 2015. En La Jornada. p. 31.
  15. Sand, S. (2017). ¿El fin del intelectual francés? De Zola a Houellebecq. España: Akal.
  16. Torres, J. (2000). Globalización e interdisciplinariedad: el currículum integrado. Madrid: Morata.
  17. Torres, J. (2007). Educación en tiempos de neoliberalismo. Madrid: Morata.
  18. Zemelman, H. (1999). Conferencia Magistral. Tercer Encuentro Regional de Investigación Educativa. Pachuca: UPN-Hidalgo.