Agricultural Work and Bio-Governance Processes in Indigenous Communities Facing COVID-19

  • Jazmín Nallely Arguelles Santiago Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología-Centro de Investigaciones y Estudios Superiores en Antropología Social, Pacífico Sur, México
Keywords: Agriculture, Indigenous Peoples, Bio-governance

Abstract

In times of the Sars-Cov-2 pandemic, the food supply and pathways to food sovereignty are interwoven in the communities and indigenous peoples of México. Nowadays, agricultural work is a fundamental piece to influence resilience processes within communities and face the shortage that the confinement due to COVID-19 has brought. On the one hand, to guarantee self-consumption and on the other, to generate commercial relationships on a small scale. Despite the adverse conditions of low mobility for the sale of agricultural products, we found that cultivation based on the milpa system is key to achieving food security. Likewise, the reactivation of the economy gains momentum through local commercial exchange. The responses made by the indigenous peoples and communities of Oaxaca in this health contingency allow us to visualize the processes of bio-governance that contribute to the protection of life, as well as the challenges for agriculture and the maintenance of the milpa system in local settings.

Author Biography

Jazmín Nallely Arguelles Santiago, Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología-Centro de Investigaciones y Estudios Superiores en Antropología Social, Pacífico Sur, México

She has developed research in rural and indigenous communities in Mexico and South America. His publications revolve around the recovery of local knowledge, self-education, interculturality, native language and second language. She has been an external collaborator of the International Labor Organization (ILO), an online tutor for the Organization of American States (OAS) and has participated as an indigenous researcher in the EIB-Amaz United Nations Children's Fund (UNICEF). Activist and Nahua-speaker. She is a CONACYT-CIESAS/ South Pacific Professor.

 

References

Albores, B. (2002). Apuntes sobre agricultura maicera de humedad y temporal en San Mateo Atenco, Estado de México. CIENCIA ergo-sum, [S.l.], Vol. 9, No. 3, pp. 249-259.

Arguelles Santiago, J. N. (2010). El maíz en la identidad cultural de la Huasteca veracruzana. La Paz: PLURAL/FUNPROEIB Andes.

Arguelles Santiago, J. N. (2013). La fiesta del elote: construcción colectiva del sentido de la vida en Tepetzintla, Veracruz. En S.E. Hernández (compilador), Educación Intercultural a Nivel Superior: miradas desde diversas realidades latinoamericanas (119-132). Puebla: UIEP/UCIRED/UPEL.

CONACYT-CIESAS Pacífico Sur (2021a). Proyecto 312309 Biogobernanzas frente a la pandemia de la COVID-19: Necesidades, recursos y estrategias en comunidades indígenas del Estado de Oaxaca. Convocatoria 2020-1 Apoyo para proyectos de investigación científica, desarrollo tecnológico e innovación en salud ante la contingencia por covid-19. México: CONACYT.

CONACYT-CIESAS Pacífico Sur (2021b). Análisis descriptivo del cuestionario a comunidades indígenas del Estado de Oaxaca. Enero 2021. México: Cátedras CONACYT-CIESAS.

CONACYT-CIESAS Pacífico Sur (2021c). Informe de políticas (policy brief). Fortalecimiento de la gobernanza comunitaria indígena en escenarios de riesgo: aprendizajes a partir de la pandemia de COVID-19. Documento de trabajo. Disponible en línea: https://pacificosur.ciesas.edu.mx/wp-content/uploads/2021/03/Informe-de-poli%CC%81ticas-gobernanza-covid.pdf

Organización Internacional del Trabajo. Convenio 169 sobre pueblos indígenas y tribales (1989) Disponible en línea: http://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/@ed_norm/@normes/documents/publication/wcms_100910.pdf

Grillo, E. y Rengifo, G. (1988). Agricultura y cultura en los Andes. La Paz: HISBOL.

Gudynas, E. (2009). Si eres tan progresista ¿Por qué destruyes la naturaleza? Neoextractivismo, izquierda y alternativas. Ecuador Debate No. 79 pp. 61-81.

Hine, C. (2000). Etnografía virtual. Colección Nuevas Tecnologías y Sociedad. Barcelona: UOC.

Hufty, M. (2010). Gobernanza en salud pública: hacia un marco analítico. Revista de Salud pública, 12, pp. 39- 61. Fondo para el Desarrollo de los Pueblos Indígenas (2020) “Segundo informe regional. Plataforma Indígena Regional frente al COVID-19. Comunidades en Riesgo y Buenas Prácticas. FILAC-FIAY. Disponible en https://www.filac.org/2213/

Instituto Nacional de Pueblos Indígenas INPI (2020) “Guía para la atención de pueblos indígenas y afromexicano ante la emergencia sanitaria generada por el virus SARS-CoV COVID-19”, 21 de mayo. Disponible en: Guía para la atención de pueblos indígenas y afromexicano ante el COVID-19, en lenguas indígenas. | INPI | Instituto Nacional de los Pueblos Indígenas | Gobierno | gob.mx (www.gob.mx).

Lenkersdorf, C. [1996] (1999). Los hombres verdaderos. Voces y testimonios tojolabales. Lenguas y sociedad, naturaleza y cultura, artes y comunidad cósmica. México, D.F.: Siglo XXI-UNAM.

Organización de las Naciones Unidas ONU. (2019). Department of Economic and Social Affairs. “Pueblos Indígenas y la pandemia del COVID-19: consideraciones”. Disponible en: https://www.un.org/development/desa/indigenouspeoples/wp-content/uploads/sites/19/2020/04/COVID_ IP_considerations_Spanish.pdf

Reyes, B. y Jara, D. (2005). Gobernanza ambiental: Mensajes desde la periferia. Instituto de Ecología Política, Seminario 776, Ñuñoa, Santiago, Chile.

Salcedo, D. (1987). La fundamentación normativa de un principio igualitarista. Anuario de filosofía del derecho 4, pp. 193-220.

Torrez, M. (2008). El concepto de Qamaña. En Suma Qamaña, la comprensión indígena de la Vida Buena. Serie: Gestión Pública Intercultural (GPI). No. 8. La Paz: GTZ.
Published
2021-07-05
How to Cite
Arguelles Santiago, J. N. (2021). Agricultural Work and Bio-Governance Processes in Indigenous Communities Facing COVID-19. Mirada Antropológica, 16(21), 111-128. Retrieved from http://rd.buap.mx/ojs-dm/index.php/mirant/article/view/719