The Circus in the City: Analysis of Urban Space in Santa Sangre

  • Eduardo García Gómez Universidad Nacional Autónoma de México, Maestría en Ciencias Sociales, Ciudad de México, México
Keywords: Space, Liminal Space, Urban Space, Territoru, Images

Abstract

The objective of this work it´s to show that the urban, circus and domestic space in the images of the circus from the film Santa Sangre (1989) directed by Chilean creator Alejandro Jodorowsky, are the place where the conflicts between the characters develop and in turn serves as a context that articulates the iconography that the author takes up and constructs for show the circus and its characters. We propose to treat the images through the analysis of the detail and the fragment (Calabrese, 2012). In this sense, space and its categories of study are what give the film a base on which the narrative is contextualized.

Author Biography

Eduardo García Gómez, Universidad Nacional Autónoma de México, Maestría en Ciencias Sociales, Ciudad de México, México

Graduate in History of Mexico from the Autonomous University of the State of Hidalgo and Master in Social Sciences from the same institution. His field of study is cultural studies, emphasizing visual culture.

 

References

Argento, D. (Productor) & Jodorowsky, A. (Director). (1989). Santa sangre. México/Italia: Churubusco Azteca.

Augé, M. (2000). Los “No lugares”. Espacios del anonimato. Una antropología de la sobremodernidad. Barcelona: Gedisa.

Bachelard, G. (2006). La poética del espacio. México D.F.: Fondo de Cultura Económica.

Bataille, G. (2009). El Erotismo. BuenosAires: Tusquets. Baxandall, M. (1978). Pintura y vida cotidiana en el Renacimiento. Arte y experiencia en el Quattrocento. Barcelona: Editorial Gustavo Gili.

Benjamin, W. (2003). La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica. México: Ítaca.

Calabrese, O. (1989). La era neobarroca. Madrid: Cátedra.

Castells, M. (2012). La cuestión urbana. México, D.F.: Siglo XXI.

Chihu Amparán, A. y López Gallegos, A. (2001). Arenas y símbolos rituales en Víctor Turner. Argumentos 40, pp. 137-152.

Cruz Esparza, M.D. (2016). Análisis Urbano del Cine Nacional en el Barrio de La Merced, con base en la cinematografía mexicana. (Tesis de maestría). IPN.

Frampton, K. (2001). Le Corbusier. Barcelona: Ediciones Akal.

Foucault, M., & Morey, M. (2001). Un diálogo sobre el poder y otras conversaciones. Madrid: Alianza.

García Canal, M. (1993). La casa: lugar de la escena familiar. En I. Maldonado (Coord.), Familias: una historia siempre nueva (pp. 215-229). México: CIIH/Porrúa.

Glass, R. (2010). The gentrification debates. Nueva York: Francis & Brown.

Grimal, P., Picard, C., Pericay, P., & Payarols, F. (1981). Diccionario de mitología griega y romana. Barcelona: Paidós.

Harvey, D. (1996). Cities or urbanization? City, 1:1-2, pp. 38-61, doi: 10.1080/13604819608900022

Jodorowsky, A. (2007). Psicomagia. México: Siruela.

Lagarde, M. (2016). Los cautiverios de las mujeres: madresposas, monjas, putas, presas y locas. México: Siglo XXI Editores.

Lefebvre, H. (1978). El derecho a la ciudad. Barcelona: Península. Martin, M. (2002). El lenguaje del cine. Barcelona: Gedisa.

Moldes, D. (2012). Alejandro Jodorowsky. Madrid: Cátedra.

Osterud, A. K. (2014). The tattooed lady: A history. Rowman & Littlefield.

Reich, W. (1995). La Función del Orgasmo. El descubrimiento del orgón. Problemas económico-sexuales de la energía biológica. Barcelona: Paidós.

Villanueva Chavarría, E. R. (2015). El macroacto discursivo-psicomágico de Alejandro |Jodorowsky: “El Topo” como mandala filmográfica. (Tesis de doctorado). Universidad Autónoma de Nuevo León.
Published
2021-01-04
How to Cite
García Gómez, E. (2021). The Circus in the City: Analysis of Urban Space in Santa Sangre. Mirada Antropológica, 16(20), 111-126. Retrieved from http://rd.buap.mx/ojs-dm/index.php/mirant/article/view/638