On the figure of Virgin Mary in some Marian carols written by Sister Juana
DOI:
https://doi.org/10.35494/artclh.v6i12.1204Keywords:
Sor Juana, carols, Mariology, religious poetry, stylistic analysisAbstract
This article aims to show how the Virgin Mary is presented in some Marian carols written by Sister Juana. For this purpose, it presents an overview of Mariology and its influence in the Hispanic world. In order to show the literary resources used to create the image of Mary, we attempt to apply the structural stylistic analysis of Michael Riffaterre, who attributes great importance to rhetorical figures and intertextuality to outline the meaning of the poem, which is particularly useful for our purpose since carols were works of mandatory doctrinal content. The analysis will allow us to consider whether the nun may have had traits of originality in these texts.
References
Bastero, José Luis. (1989). “Recensión de Mariología poética española». Scripta theologica, no. 21, 2, 668-73. https://dadun.unav.edu/bitstream/10171/48437/1/19291-58484-1-PB.pdf
Cortes-Velez, Dinorah. (2010). “Marian devotion and paradox in Sor Juana Inés de la Cruz”. Renascence: Essays on values in Literature, Volume 62, Issue 3, Spring: 179-200.
Ezquerro-Esteban, Antonio. (2017). “Lo atractivo del idioma. El color y lo visual como apoyo enfático para una mejor interpretación musical”. Celebración y sonoridad en las catedrales novohispanas, coordinado por Anastasia Krutitskaya y Édgar Alejandro Calderón Alcántar. Morelia: Universidad Nacional Autónoma de México, Escuela Nacional de Estudios Superiores
Unidad Morelia. 166-207.
Fiores, Stefano de. (2011). María, síntesis de valores. Historia cultural de la Mariología. Traducción de Constantino Ruiz-Garrido. Madrid: San Pablo.
Fuentes Ávila, Miguel Ángel. (2020). “Literatura en las iglesias novohispanas”, Culture e Fede, Pontificium Consilium de Cultura, vol. XXXVIII, no. 33, 229-42.
González, Carlos Ignacio. (1998). María, evangelizada y evangelizadora. Mariología; México: CELAM.
Johannes Duns Scotus, (1933). "De Inmaculata Conceptione B. Virginis Mariae" q. 1, Theologiae marianae elementa, ed. de C. Balic, Šibenik: Kačić. 27. https://archive.org/details/theologiaemarian0000duns/page/n5/mode/2up
Juana Inés de la Cruz, Sor. (2001). Obras Completas. Tomo I. Lírica personal; edición y notas de Alfonso Méndez Plancarte. Tomo II. Villancicos y Letras Sacras; edición y notas de Alfonso
Méndez Plancarte; Tomo IV. Comedias, sainetes y prosa; edición y notas de Alberto G. Salceda; México: Fondo de Cultura Económica.
Krutitskaya, Anastasia. (2017). “El villanciquero novohispano en su modus operandi: el caso de la catedral de México”. Fundamentos para una historia crítica de la literatura virreinal, editado
por José Pascual Buxó, México: Universidad Nacional Autónoma de México. 317-32.
Laurentin, René. (1979). “Santa María”, Concilium, 149: Modelos de santidad. 390-400.
Marín López, Javier. (2007). “Apéndice. Glosario de términos musicales utilizados en los cuatro textos de Sor Juana”, De música y cultura en la Nueva España y el México Independiente: testimonios de innovación y pervivencia, editado por Lucero Enríquez Rubio, Volumen II, México: UNAM. 84-101.
Martínez Medina, Francisco Javier. (2017). “La Real Junta de la Inmaculada de 1617 y los libros plúmbeos. Religiosidad popular y monarquía en la Andalucía barroca”. Proyección: Teología y mundo actual, No. 266, 311-330. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6125074
Pío XII. (1950). Constitutio apostolica Munificentissimus Deus fidei dogma definitur Deiparam Virginem Mariam corpore et anima fuisse ad caelestem gloriam assumptam, 1° de noviembre, https://www.vatican.va/content/pius-xii/la/apost_constitutions/documents/hf_p-xii_apc_19501101_munificentissimus-deus.html
Prosperi, Adriano. (2007). “L'Immaculée Conception à Séville et la fondation sacrée de la monarchie espagnole”. Revue d'histoire et de philosophie religieuses, 87e année n°4, Octobre-Décembre: 435-67. https://www.persee.fr/doc/rhpr_0035-2403_2007_num_87_4_1292
Quijano Álvarez, R. (1991). “Paraíso terrenal. Estudio dogmático”, Gran Enciclopedia Rialp. http://www.mercaba.org/Rialp/P/paraiso_terrenal_ii_estudio_dogm.htm
s/a. (1998). Nueva Biblia de Jerusalén; Bilbao: Desclée de Brouwer.
Riffaterre, Michael. (1971). Essais de stylistique structurale. Paris: Flammarion.
Riffaterre, Michael. (1981). “L'intertexte inconnu”. Littérature, n°41, Intertextualité et roman en France, au Moyen Âge: 4-7 www.persee.fr/doc/litt_0047-4800_1981_num_41_1_1330
Riffaterre, Michael. (2004). “Modelos Hermenéuticos”, traducción de Vicente Bernaschina Schürmann. Cyber Humanitatis, No. 31, invierno. https://web.uchile.cl/vignette/cyberhumanitatis/CDA/texto_sub_simple2/0,1257,PRID%253D14079%2526SCID%253D14082%2526ISID%253D499,00.html#_ftn1
Riffaterre, Michael. (1978). Semiotics of Poetry. Bloomington: Indiana University Press.
Riffaterre, Michael. (1983). Text production. New York: Columbia University Press.
Royo Marín, Antonio. (1997). La Virgen María. Teología y espiritualidad marianas. Madrid: Biblioteca de Autores Cristianos.
Silveira, María de Pilar. “María, madre de Jesús (Mariología)”. Theologica Latinoamericana, enciclopedia digital de la Facultad Jesuita de Filosofía y Teología de Belo Horizonte. http://theologicalatinoamericana.com/?p=1255
Tenorio, Martha Lilia. (1999). Los villancicos de Sor Juana. México: El Colegio de México.
Vahi, Yagué. (2014). “Étude sémiotique du discours poétique Les Voix de l’aube de Babacar Sall", Multilinguales, 4, 92-112, http://journals.openedition.org/multilinguales/1221