Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Articles

Año 10 No. 28 Enero - Abril 2024

THE THEORY OF OBJECTIFICATION AND MATHEMATICS EDUCATION

DOI
https://doi.org/10.32399/icuap.rdic.2448-5829.2024.10.28.1283
Submitted
February 9, 2024
Published
January 7, 2024

Abstract

The purpose of this article is to present some historical background and philosophical
foundations of the Theory of Objectification (TO), as well as its main components
and conceptual contributions in the ontological, epistemological, educational, methodological
and evaluative areas. The justification for this derives from the existing
lack of knowledge about this theory among mathematics teachers who, in the case of
Mexico, face the challenges of the new national educational model called New Mexican
School, whose principles promote an education with a critical, humanistic and
communitarian sense. In relation to the method, a documentary type of research was
carried out, so a qualitative content analysis of some articles written by the creator
of the TO was performed and in which its fundamental constitutive elements are
exposed. Among the findings, it was possible to identify that this theory is part of
the contemporary sociocultural theories of Mathematics Education and that, based
on dialectical materialism, it conceives mathematical knowledge as a social, cultural
and historical process; therefore, it distances itself from traditional teaching and
constructivism. It is concluded that, by re-signifying the teaching-learning process
of mathematics, as well as the teacher-student relationship, TO is located within an
educational project that seeks to form reflective, critical and ethical subjects aimed
at social transformation. Therefore, it is recommended that teachers who teach mathematics
at all educational levels know the foundations of TO in order to guide their
pedagogical practice in a transformative sense.

References

Blanco, H. (2011). La postura sociocultural de la educación matemática y sus implicaciones
en la escuela. Revista Educación y Pedagogía, 23(59), 59-66.
Godino, J. D. (2000). La consolidación de la educación matemática como disciplina
científica. En, A. Martinón. Las matemáticas del siglo XX. Una mirada en 101 artículos
(pp. 347-350). Nívola.
Hernández, L. A. y Juárez, J. A. (2 de noviembre de 2015). La educación matemática
como ciencia. Saberes y Ciencias. Suplemento de La Jornada de Oriente. No. 045.
https://saberesyciencias.com.mx/2015/11/02/la-educacion-matematica-como-ciencia/
Planas, N. (2010). Las teorías socioculturales en la investigación en educación matemática:
reflexiones y datos bibliométricos. En M.M. Moreno, A. Estrada, J. Carrillo,
& T.A. Sierra, (Eds.). Investigación en Educación Matemática XIV (pp. 163-195).
Lleida: SEIEM
Pochulu, M. D. y Rodríguez, M. A. (2016). Introducción. En M. D. Pochulu, y M. A.
Rodríguez. (Comps.). Educación Matemática. Aportes a la formación
docente desde distintos enfoques teóricos. Editorial Universitaria Villa María.
Radford, L. (2006). Elementos de una teoría cultural de la objetivación. Revista
Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa, Special Issue on Semiotics,
Culture and Mathematical Thinking, pp. 103-129., http://relime.org/index.
php/repositorio/volumen-9/numero-especial-9-4/0904p/270-pdf-elementos-deuna-
teoria-cultural-de-la-objetivacion/file
Radford, L. (2007). Towards a cultural theory of learning. In Pitta-Pantazi, D. &
Philippou, G. (Eds.). Proceedings of the Fifth Congress of the European Society for
Research in Mathematics Education (CERME – 5), pp. 1782-1797.
Radford, L. (2008). The ethics of being and knowing: Towards a cultural theory of
learning. In L. Radford, G. Schubring & F. Seeger (Eds.), Semiotics in mathematics
education: epistemology, history, classroom, and culture (pp. 215-234). Sense
Publishers.
Radford, L. (2014). De la teoría de la objetivación. Revista Latinoamericana
de Etnomatemática, 7(2), pp. 132-150. http://www.redalyc.org/articulo.
oa?id=274031870010
Radford, L. (2015a). Methodological Aspects of the Theory of Objectification. Perspectivas
da Educação Matemática, 8(18), pp. 547-567.
Radford, L. (2015b). The Epistemological Foundations of the Theory of Objectification.
In L. Branchetti (Ed.), Teaching and Learning Mathematics. Some Past and
Current Approaches to Mathematics Education (pp. 127-149). Isonomia.
Radford, L. (2016). The theory of objectification and its place among sociocultural
research in mathematics education. Revista Internacional de Pesquisa Em Educação
Matemática, 6(2), 187-206.
Radford, L. (2017a). Aprendizaje desde la perspectiva de la Teoría de la Objetivación.
En B. D’Amore & L. Radford (Eds.), Enseñanza y aprendizaje de las matemáticas:
problemas semióticos, epistemológicos y prácticos (pp. 115-136). Universidad
Distrital Francisco José de Caldas.
Radford, L. (2017b). Saber y conocimiento desde la perspectiva de la Teoría de la
Objetivación. En B. D’Amore & L. Radford (Eds.), Enseñanza y aprendizaje de las
matemáticas: problemas semióticos, epistemológicos y prácticos (pp. 97-114).
Universidad Distrital Francisco José de Caldas.
Radford, L. (2017c). Ser, subjetividad y alienación. En B. D’Amore & L. Radford
(Eds.), Enseñanza y aprendizaje de las matemáticas: problemas semióticos, episteAño
10, No. 28, 2024, pp. 55-69
69 mológicos y prácticos (pp. 97-114). Universidad Distrital Francisco José de Caldas.
Radford, L. (2018a). A cultural-historical approach to teaching and learning: The
theory of objectification. In: Hsieh, F.-J. (Ed.), Proceedings of the 8th ICMI-East Asia
Regional Conference on Mathematics Education (Vol 1, pp. 137-147). EARCOME.
Radford, L. (2018b). Algunos desafíos encontrados en la elaboración de la Teoría
de la Objetivación. PNA. Revista de investigación en Didáctica de la Matemática,
12(2), pp. 61-80. https://revistaseug.ugr.es/index.php/pna/article/view/6965
Radford, L. (2018c). Saber, aprendizaje y subjetivación en la Teoría de la Objetivación.
En I. Abreu Mendes (Ed.), Anais do 5o Simpósio Internacional de Pesquisa em
Educação Matemática – 5º SIPEMAT (pp. 1-22).
Radford, L. (2019). On the Epistemology of the Theory of Objectification. In U. T.
Jankvist, M. Van den Heuvel-Panhuizen, & M. Veldhuis (Eds.), Proceedings of the
Eleventh Congress of the European Society for Research in Mathematics Education
(CERME11, February 6 – 10, 2019) (pp. 3062-3069). Freudenthal Group & Freudenthal
Institute, Utrecht University and ERME.
Radford, L. (2020a). ¿Cómo sería una actividad de enseñanza-aprendizaje que
busca ser emancipadora? La labor conjunta en la teoría de la objetivación. Revista
Colombiana de Matemática Educativa, RECME, Número especial de la Teoría de la
Objetivación, 5(2), pp. 15-31. http://ojs.asocolme.org/index.php/RECME/article/
view/379
Radford, L. (2020b). El aprendizaje visto como saber y devenir: una mirada desde
la teoría de la objetivación. REMATEC: Revista de Matemática, Ensino e Cultura,
15(36), 27-42.
Radford, L. (2020c). Le concept de travail conjoint dans la théorie de l’objectivation.
In M. Flores González, A. Kuzniak, A. Nechache, & L. Vivier (Eds.), Cahiers du
laboratoire de didactique André Revuz n°21 (pp. 19-41). IREM de Paris.
Radford, L. (2020d). Un recorrido a través de la teoría de la objetivación. En S.
Takeco Gobara & L. Radford (Eds.), Teoria da Objetivação: Fundamentos e aplicações
para o ensino e aprendizagem de ciências e matemática (pp. 15-42). Livraria
da Física.
Radford, L. y Lasprilla, A. (2020). De por qué la ética es ineludible de considerar
en la enseñanza-aprendizaje de las matemáticas. La matematica e la sua didattica,
28(1), 107–128.
Radford, L. (2021a). Aspectos conceituais e práticos da teoria da objetivação. En
V. Moretti & L. Radford (Eds.), Pensamento algébrico nos anos iniciais: Diálogos e
complementaridades entre a teoria da objetivação e a teoria histórico-cultural (pp.
35-56). Livraria da Física.
Radford, L. (2021b). La ética en la teoría de la objetivación. En L. Radford & M. Silva
Acuña (Eds.), Ética: Entre educación y filosofía (pp. 107-141). Universidad de los
Andes.

Most read articles by the same author(s)