Methaphorizing and Narrating since the Music Dialectics of the Venezuelan Interculturality
Abstract
This research addresses the narratives of identity expressed in the songs of some regions of the country. The study was conducted, from the Ontosemiotic, with the objective of identifying, in the national music, the representations that define the Venezuelan Interculturality. The theoretical model was built from the contributions of Paul Ricoeur (2001), Roland Barthes (1975), Juan Magariños (2009) and Hernández (2013-2014), interpreting the significance attributed to interculturality, as part of the set of representations that make up the Venezuelan identity. Therefore, it is concluded that from music it is possible to narrate a form of Venezuelan identity.
References
Chiquinquirá (Chinco) Rodríguez, j. El Regionalista.
Constitución Nacional De La República Bolivariana De Venezuela. (1999).
González, N. (2005). De la relación entre el ingenioso Hidalgo y la Gaita Zuliana. Crónica: con motivo de los 400 años de la publicación de “Don Quijote”.
Hernández Carmona, L. J. (2013). Hermenéutica y Semiosis en la red Intersubjetiva de la Nostalgia. Universidad de Los Andes. Vicerrectorado Administrativo.
Klor De Alva, J. (1987). La Invención de los Orígenes Étnicos y la Negociación de la Identidad en América latina, 1969-1981. En De la Palabra y La Obra en el Nuevo Mundo, Volumen 2 Encuentros Interétnicos. Siglo XXI.
Picó J. (1999). Cultura y Modernidad. Seducciones y desengaños de la cultura moderna. Alianza.
Ramón Y Rivera, L. F. (1976). La Música Folklórica de Venezuela. Monte Ávila Editores.
Restrepo, E. (2004). Teorías Contemporáneas de la Etnicidad. Stwart Hall y Michell Foucault. Editorial Universidad del Cauca.
Ribeiro, D. (1977). As Amêricas ea Civilizacâo. Editoras Vozes Ltda.
Ricoeur, P. (1975/2001). La Metáfora Viva (2ª Edición). Editorial Trotta, S.A.
Ricoeur, P. (1995). Teoría de la Interpretación. Siglo XXI Editores.
Tejerina García, V. (2011). Diversidad cultural, educación intercultural y currículo. En J.M. Aparicio Gervás (Dir.), Interculturalidad, Educación y Plurilingüismo en América Latina (pp. 67-86). Ediciones Pirámide, Universidad de Valladolid.
Vázquez Rodríguez, K. M. (2011). Diverso Universo. Diversidad y Transculturalidad. En J.M. Aparicio Gervás (Dir.), Interculturalidad, Educación y Plurilingüismo en América Latina (pp. 87-103). Ediciones Pirámide, Universidad de Valladolid.
Vila, P. (1996). Identidades Narrativas Y Musica: Una Primera Propuesta Teórica Para Entender Sus Relaciones. Trans. Revista transcultural de música 2. http://www.cholonautas.edu.pe/pdf/migración.pdf
Canciones
Nº 1.- Sentir Zuliano. Año 1972. Conjunto Cardenales del Éxito. Autor Norberto Pirela / José Rodríguez. Solista: Ricardo Cepeda.
Nº 2.- Tierra Madre. Año 1977. Conjunto: Rincón Morales. Autor: Luís Ferrer. Solista Fernando Rincón.
Nº 3.- Woman del Callao. Año 1985. Conjunto: Pillopo. Autor/Solista: Astolfo Romero.
Nº 4. - Indio me dice la gente. Año 1981. Reinaldo Armas Nº 8.- Barlovento. 1941. Eduardo Serrano.
Copyright (c) 2023 Moral rights belong to the author. The patrimonial rights belong to the Benemérita Universidad Autónoma de Puebla.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.