Xra nche'e ni kunixin rajna: The Practice of Communal Links and the Intercultural University of the State of Puebla, San Marcos Tlacoyalco

  • María Cristina Manzano Munguía Benemérita Universidad Autónoma de Puebla, Instituto de Ciencias Sociales y Humanidades “Alfonso Vélez Pliego” (ICSyH), Puebla, México
  • Iliana Viridiana Roa González Centro de Investigaciones y Estudios Superiores en Antropología Social (CIESAS-CDMX), México
  • Iván Romero Serrano Benemérita Universidad Autónoma de Puebla, Puebla, México
Keywords: Intercultural Education, Intercultural, Community Bonds

Abstract

The Intercultural University of the State of Puebla, in San Marcos Tlacoyalco, we foresee community bonding related as an emerging line of research. Here we look at the linguistic challenges faced by students who belong to their pueblos originarios related to their community bonding and the ngigua as their mother tongue revived through the histories and experiences in community and their university work. We first look at the relation between interculturality and higher education and the creation of intercultural universities. Second, we describe the physical conditions and some demographical information about the community. Finally, we look at some findings related to the linguistic revival and community bonding with students in a multicultural and multilingual environment.

Author Biographies

María Cristina Manzano Munguía, Benemérita Universidad Autónoma de Puebla, Instituto de Ciencias Sociales y Humanidades “Alfonso Vélez Pliego” (ICSyH), Puebla, México

María Cristina Manzano-Munguía is a research professor at the Institute of Social Sciences and Humanities "Alfonso Vélez Pliego" (ICSyH) at BUAP. She belongs to the SNI (Level 1) and to the PRODEP/SEP and to the CA "Racism, Identities and Modes of Subjectivation" BUAP 254. She has published on multiculturalism and participatory citizenship, Indigenous diaspora, forced Indigenous transnationalism, cultural decoders, among others. Recipient of the Phillips Fund for Native American Research Award from the American Philosophical Society (2012) and the Democracy, Diasporas, and Canadian Security in International Perspective (2007-2008), York Centre for International and Security Studies, York University, Toronto (2007-2008). Fellow of the Salzburg Global Seminar (American Studies Association (2012).

Iliana Viridiana Roa González, Centro de Investigaciones y Estudios Superiores en Antropología Social (CIESAS-CDMX), México

Iliana Viridiana Roa González has a degree in Sociology from the Universidad Autónoma Metropolitana and a master's degree in Sociocultural Anthropology from the Benemérita Universidad Autónoma de Puebla. She is currently studying for her PhD at the Centro de Investigaciones y Estudios Superiores en Antropología Social (CIESAS-CDMX).

Iván Romero Serrano, Benemérita Universidad Autónoma de Puebla, Puebla, México

Iván Romero Serrano is a graduate of the School of History of the Faculty of Philosophy and Letters of the Benemérita Universidad Autónoma de Puebla, has participated as a speaker at the National Meeting of Students of History, in different regions of the north and center of the country, in cultural seminars organized by the Faculty of Philosophy and Letters and the Institute of Social Sciences and Humanities "Alfonso Vélez Pliego" (ICSyH). His main lines of research are cultural, social, political, territorial and oral history.

References

Ávila, L. y Ávila, A. (2015). Las Universidades interculturales de México en la encrucijada. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades 25(50), pp. 199-215.

Correa, M. (2014). El maíz es nuestra carne: El maíz en la cosmovisión sobre el cuerpo humano en San Marcos Tlacoyalco, Puebla. Benemérita Universidad Autónoma de Puebla.

Casillas, M. y Santini, L. (2006). Universidad Intercultural. Modelo Educativo. CGEIB.

Deance, I., y Vázquez, V. (2010). La lengua originaria ante el modelo intercultural en la Universidad Intercultural de Puebla. Revista Cuicuilco. 17(48) enero-junio pp.15-34.

Dietz, G. (2012). Multiculturalismo, in terculturalidad y diversidad en educación, una aproximación antropológica. Fondo de Cultura Económica.

Gámez, A. (2020). La región, un territorio sociocultural. A manera de introducción. En Galán, F., Martínez, S., López, G., y Gámez, A. El caminar de los ngiguas durante la pandemia COVID-19. Aproximaciones históricas, etnográficas y discursivas (pp. 13-31). BUAP, UIEP.

Gámez, A. (2022). Territorialidad Simbólica Ngigua. Acercamiento Etnográfico a los Etnoterritorios del Sur de Puebla, en Territorios Indígenas, Educación e Interculturalidad en la Región Sureste de Puebla y Sur de Veracruz (pp. 64-65). Benemérita Universidad Autónoma de Puebla.

González Apodaca, E. (2019). Prólogo. En Baronnet, B., y Bermúdez, F. (Coords), La vinculación comunitaria en la formación de profesionales en México. ANUIES.

Hernández Loeza, S. (2017). ¿Qué distingue a los profesionistas interculturales? Reflexiones sobre las experiencias de egresados y egresadas de la Universidad Intercultural del Estado de Puebla. Revista ANTHROPOLOGICA. 30(29) pp. 123-149.

Hernández Loeza, S. (2019). Las Universidades interculturales mexicanas en el marco de la cuarta transformación. Conversatorio en el IV Congreso Internacional. Formación en Educación y Docencia Intercultural en América Latina. México, FES Aragón.

Manzano-Munguía, M. C., López Varela, G.. (2022). The Ngigua Community Jagüey: A Sanctuary of Indigenous Resistance Today. The New Polis A Journal of Critical Theory, Social Analysis and Political Philosophy and Theology 1(1) 130-143.

Martínez Juárez, S. (2022). Territorialidad Sagrada en San Marcos Tlacoyalco, Aproximaciones Teóricas y Etnográficas. En Territorios Indígenas, Educación e Interculturalidad en la Región Sureste de Puebla y Sur de Veracruz (pp. 79-85). Benemérita Universidad Autónoma de Puebla.

Naessens, H. y Erdösová, Z. (2020). Filosofía Intercultural, Interculturalidad Crítica y Educación Intercultural. Experiencias y vivencias Cotidianas en la Universidad de Quintana Roo, México. Revista Educación y prácticas Interculturales. Vol. 7, pp. 123-149.

Oehmichen Bazán, C. (Ed.). (2014). La Etnografía y el trabajo de campo en las ciencias sociales. Universidad Nacional Autónoma de México.

Organización Internacional del Trabajo [OIT]. (2021). Convenio núm. 169. OIT.

Pérez, R. (2018). Encuentros y desencuentros con la vinculación comunitaria en la región Tseltal-Ch’ol de Chiapas. En Castañeda, M. (Coord.), Debates sobre la vinculación comunitaria. Universidad Intercultural de Chiapas (pp.113-123). Universidad Intercultural de Chiapas.

Roa, I. (2019). Los efectos del arte de gobernar: Las trayectorias educativas y laborales de los primeros egresados de la UIEP. ANUIES.

Rosaldo, R. (1989). Culture and Truth: The remaking of social analysis. Beacon Press.

Salmerón, F. (2006). Prólogo en Universidad Intercultural. Modelo Educativo. CGEIB.

Schmelkes, S. (2008). Las Universidades Interculturales en México: ¿Una contribución a la equidad en educación superior? Colombia: minieducación (en línea) https://www.mineducacion.gov.co/cvn/1665/articles-175893_archivo_pdf2.pdf

Walsh, C. (2008). Interculturalidad, plurinacionalidad y decolonialidad: las insurgencias político-epistémicas de refundar el Estado. Revsita Tabula Rasa, (9) pp. 131-152.

Walsh, C. (2010). Interculturalidad crítica y educación intercultural. En J. Viaña, L. Tapia, & C. Walsh, Construyendo Interculturalidad (pp. 75- 96). III-CAB.
Published
2023-01-16
How to Cite
Manzano Munguía, M. C., Roa González, I. V., & Romero Serrano, I. (2023). Xra nche’e ni kunixin rajna: The Practice of Communal Links and the Intercultural University of the State of Puebla, San Marcos Tlacoyalco. Mirada Antropológica, 18(24), 58-77. Retrieved from http://rd.buap.mx/ojs-dm/index.php/mirant/article/view/1009