The experience of rebellion against injustice and moral autonomy at school

  • Alberto Aguilar Álvarez Universidad Interamericana A.C, Puebla, México
Keywords: Experience, Rebellion, Injustice, Moral Autonomy

Abstract

The rebellion against injustice experienced in school is a source of moral autonomy that has not been used as a primeval experience. Injustice is not a concept but a reality of mismatch, of unrest; from it you learn what is good. The school seems to have an unfair structural character that has not been taken advantage of either, rather it has opted for training in values as orientation, with which there is a very large vein of research that is intended to be highlighted here. Reflective research is a methodological proposal for its approach.

References

Aranguren, J. L. (1985). Ética. Alianza editorial. Madrid.

Adorno, T. W. y Horkhemeier, M. (1998). Dialéctica de la ilustración. TROTTA. Madrid

Boff, L. (2000). El ethos que ama. Revista electrónica Koinonía. https://www.servicioskoinonia.org/boff/articulo.php?num=022

Bourdieu, P. (1996). La reproducción. Fontamara. CDMX.

Buxarrais, M.R. (1997). La educación moral en primaria y en secundaria. Biblioteca del normalista. SEP. CDMX.

Camus, A. (2001). El hombre rebelde. Alianza. Madrid.

Corominas, J. (2000) Ética primera. Aportación de X. Zubiri al debate contemporáneo. Descleé de Brower. Bilbao. Bizkaia.

Delors, J. (1998). La educación encierra un tesoro. Unesco.

Freire, P. (2000). Pedagogía del oprimido. Siglo XXI. CDMX.

Fromm, E. (1986). Ética y Psicoanálisis. FCE. CDMX.

Fullat, O. (2003). Filosofías de la educación. Paideia, CECSA. CDMX

Heller, A. (1999). Teoría de los sentimientos. Taurus. Madrid.

Illich, I. (1971). La sociedad desescolarizada. Barral Editores. CDMX

Latapi, P. (1999). La moral regresa a la escuela. Una reflexión sobre la ética laica en la educación mexicana. Plaza y Valdés. CDMX.

Mardones, J. M. (1999). Desafíos para recrear la escuela. PPC. CDMX.

Morin, E. (1999). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. Unesco.

Peter, R. (2001). Ética para errantes. UIA. CDMX.

Rubert de Ventós, X. (s.f). Ética sin atributos. Anagrama. Barcelona.

Zubiri, Xavier (1998). Inteligencia sentiente. Inteligencia y realidad. Alianza. Madrid.

Zubiri, Xavier (1982). Inteligencia sentiente. Inteligencia y logos. Alianza. Madrid.

Zubiri, Xavier (1983). Inteligencia sentiente. Inteligencia y razón. Alianza. Madrid.

Zubiri, Xavier (1992). Sobre el sentimiento y la volición. Alianza. Madrid.

Zubiri, Xavier (1986). Sobre el hombre. Alianza. Madrid.
Published
2022-08-08
How to Cite
Aguilar Álvarez, A. (2022). The experience of rebellion against injustice and moral autonomy at school. Graffylia, Revista De La Facultad De Filosofía Y Letras, 7(13), 50-65. Retrieved from http://rd.buap.mx/ojs-dm/index.php/graffylia/article/view/937