An experience of dialogue and learning between university students and the deaf community

  • Claudia Guzmán Zárate Benemérita Universidad Autónoma de Puebla, Puebla, México
  • Mónica Fernández Álvarez Benemérita Universidad Autónoma de Puebla, Puebla, México
  • Karla Villaseñor Palma Benemérita Universidad Autónoma de Puebla, Puebla, México
Keywords: Educational Inclusion, Bonding, University-deaf Community

Abstract

In the universities, future professionals of all specialties are trained who, in a few years, will be inserted into the world of work and will have the responsibility of transforming society with an ethical and intercultural approach; For this reason, it is necessary for these centers to provide the knowledge and tools to carry out the pertinent changes. Not only are students expected to be experts in their disciplinary areas, but also to be people capable of assuming a humanistic stance to open spaces for empathy, tolerance and respect for diversity. Then the universities should promote spaces for inclusion, intervention, dialogue, relationship and work with different groups in society. This paper presents the encounter experience based on dialogue to interact and establish links between the university and the deaf community.

References

Azuero, A. (2009). Capital social e inclusión social: algunos elementos para la política social en Colombia: Cuadernos de Administración.

Benemérita Universidad Autónoma de Puebla. (2009a). Documento de Integración del Modelo Universitario Minerva (MUM). Puebla, México: BUAP.

Bernal, C. (2014). Diversidad, interculturalidad e inclusión en la Educación Superior: creación de un programa de extensión como alternativa de avance en la toma de conciencia y
eliminación de barreras actitudinales. Revista Latinoamericana de educación inclusiva. 8(1) http://www.rinace.net/rlei/numeros/vol8-num1/art5.pdf

Domínguez, A, (2009). Educación para la inclusión de alumnos sordos. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 3(1), pp. 45-51. http://www.rinace.net/rlei/numeros/vol3-num1/art4.pdf.

Gómez, R. (2014). La inclusión de la persona sorda a la Educación Superior. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 8(1), pp. 93-108. http://www.rinace.net/rlei/numeros/vol8-num1/art6.pdf

Fernández, M.P; Pertusa, E y Valdespino, S. (2007). La integración sociocultural de la Comunidad Sorda en Cataluña. Implicaciones en las prácticas educativas. EMIGRA Working Papers, 80. Accesible en línea: www.emigra.org.es.

McLaren, P. (2011). El Che Guevara, Paulo Freire y la Pedagogía de la Revolución. México: Siglo XXI.

Pérez, C.; González, H.; Lorenzo, M.; Crespo, J.; Belando, M. y Costa, A. (2019). Aprendizaje-Servicio en las universidades españolas: un estudio basado en la percepción de los equipos decanales. RELIEVE, 25(2), art4. doi: http://doi.org/10.7203/relieve.25.2.1509

Rodríguez, N.; García, D.; Jutinico, S. (2008). Inclusión de estudiantes sordos a la vida universitaria: Una experiencia significativa en la Universidad Pedagógica Nacional. J Revista Colombiana de Educación No. 54 (1) Bogotá, Colombia.

Tonner, G. (2012). Las relaciones universidad-comunidad: un espacio de reconfiguración de lo público. Polis revista de la Universidad Bolivariana, Volumen 11, N.º 32, 2012, p. 511-520
UNESCO. (30 de abril de 2008). La educación inclusiva: el camino hacia el futuro. Conferencia internacional de educación. Presentación general de la 48a reunión de la CIE.
http://www.ibe.unesco.org/fileadmin/user_upload/Policy_Dialogue/48th_ICE/General_Presentation-48CIE-4__Spanish_.pdf
Published
2022-08-08
How to Cite
Guzmán Zárate, C., Fernández Álvarez, M., & Villaseñor Palma, K. (2022). An experience of dialogue and learning between university students and the deaf community. Graffylia, Revista De La Facultad De Filosofía Y Letras, 7(13), 31-39. Retrieved from http://rd.buap.mx/ojs-dm/index.php/graffylia/article/view/935