Feeling and Thinking: a Cinematographic Look at Diversity
Abstract
There is a multiplicity of themes that come around when appreciating a film from a philosophical perspective, which is the case of this paper. We offer some thoughts on J. Schnabel’s film “Le Escaphandre et le Papillon”, which main theme is the Locked-in syndrome experience and its implications in the whole life of the people which suffers it. The relationship between cinema and philosophy, diversity and the constitution of identity are issues that challenge us and motivate our writing since the loss of most of our faculties seems to be capable to take away the meaning of the existence but the capacity to communicate, even through a blink,
References
Bauby, J. D. (2010). La escafandra y la mariposa. Barcelona: Ed. Planeta. Bergson, H. (2006). Materia y memoria. Ensayo sobre la relación del cuerpo con el espíritu. Buenos Aires: Editorial Cactus.
Boutang, P. A. (Productor). (1996). L’Abécédaire de Gilles Deleuze. Recuperado de https:// www.youtube.com/watch?v=D9s4ub2tjLA
Deleuze, G. (1984). La imagen-movimiento, Estudios sobre cine 1. Barcelona: Ed. Paidós.
Deleuze, G. (2011). Cine II. Los signos del movimiento y el tiempo. Buenos Aires: Ed. Cactus.
Kennedy, K. y Lilik, J. (Productores), Schnabel, J. (Director). (2007). La escafandra y la mariposa (Le scaphandre et le papillon) [Cinta cinematográfica]. Francia-Estados Unidos: Pathe Renne Production y France 3 Cinèma.
Silveira, K. (s.f.). Cinecittá: Las películas más famosas filmadas en el icónico estudio italiano. Recuperado de https://www.vix.com/es/btg/cine/7655/cinecitta-las-peliculas-masfamosas-filmadas-en-el-iconico-estudio-italiano
Spinoza, B. (2011). Ética. Madrid: Alianza Editorial.
Tillich, P. (1968). El coraje de existir (José Luis Lana, trad.). Barcelona: Editorial Estela.
Vidal, F. (2018). Hacia una fenomenología del síndrome de cautiverio. Revista española de neuropsiquiatría. 38(133), pp. 45-73.