The Meditation as a Strategy to Combat Negative Effects on the Mental Health of Mexican Women Facing COVID-19

  • Norma Angélica Santiesteban López Benemérita Universidad Autónoma de Puebla, Puebla, México
  • Teresa Galdys Cerón Carrillo Benemérita Universidad Autónoma de Puebla, Puebla, México
  • Yesbek Rocío Morales Paredes Benemérita Universidad Autónoma de Puebla, Puebla, México
Keywords: Covid-19, Meditation, Mexican Women, Psychological Ailments, Mental Health

Abstract

The mental health of Mexican women was deeply affected during the covid-19 pandemic, so the use of various strategies has been investigated to reduce the negative impact of different conditions. The objective of this research was identify the benefits of meditation on the negative effects that depression, anxiety and stress cause on the mental health of Mexican women in the face of the covid-19 pandemic. A cross-sectional, non-experimental study and an online survey were carried out through a non-probabilistic (convenience sampling to obtain qualitative and quantitative data), using the information obtained from 324 Mexican women for validation. The results indicated that the women who began to practice this activity showed notable improvement.

References

Alavez, F. (2018). La meditación mindfulness y su implicación en los conflictos familiares. Revista iberoamericana de producción académica y gestión educativa, 5(10), pp. 1-5.

Archer, S.; Phillips, E.; Montague, J.; Bali, A. y Sowter, H. (2015). I’m 100% for it! I’m a convert!”: women’s experiences of a yoga programme during treatment for gynaecological cancer; an interpretative phenomenological analysis. Complement Ther Med, 23(1), pp. 55-62.

Brooks, S. K.; Webster, R. K.; Smith, L. E.; Woodland, L.; Wessely, S.; Greenberg, N. y Rubin, G. J. (2020). The psychological impact of qua- rantine and how to reduce it: Rapid review of the evidence. Lancet, 395(10227), pp. 912-920. doi: https://doi.org/10.1016/S0140-6736(20)30460-8

Capdevila, N. y Segundo, M. J. (2005). Estrés: causas, tipos, y estrategias nutricionales. OFFARM, 24(8), pp. 96-104.

Cayoun, B. (2013). TCC con Mindfluness integrado. Principios y práctica. España: Desclée de Brouwer.

Capano, Á., y Ubach, A. (2013). Estilos parentales, parentalidad positiva y formación de padres. Ciencias psicológicas, 7(1), pp. 83-95.
Centro Nacional de Vacunación y Enfermedades Respiratorias. (2020). Sobrellevar el estrés. Recuperado de https://espanol.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/daily-life-coping/managingstress-anxiety.html

Chen, Q.; Liang, M.; Li, Y.; Guo, J.; Fei, D.; Wang, L.; He, L.; Sheng, C.; Cai, Y.; Li, X.; Wang, J. y Zhang, Z. (2020). Mental health care for medical staff in China during the covid-19 outbreak. Lancet Psychiatry, 7(4), pp. e15-e16. doi: https://doi.org/10.1016/S22150366(20)30078-X

Dávila-Quintana, C. D. y González, B. (2009). Crisis económica y salud. Gaceta Sanitaria, 23, pp. 261-265. doi: https://doi.org/10.1016/j.gaceta.2009.04.003

Desclaux, A.; Badji, D.; Ndione, A. G. y Sow, K. (2017). Accepted monitoring or endured quarantine? Ebola contacts’ perceptions in Senegal. Soc Sci Med, 178, pp. 38-45.

Didonna, F. (2011). Manual clínico de Mindfluness. España: Desclée de Brouwer. Duan, L. y Zhu, G. (2020). Psychological interventions for people affected by the covid -19 epidemic. Lancet Psychiatry, 7(4), pp. 300-302. doi: https://doi.org/10.1016/S2215-0366(20)30073-0

Encuesta Nacional de Salud y Nutrición. (2016). ensanut 2016. Ciudad de México: Secretaria de Salud, Instituto Nacional de Salud Pública y Centro de Investigación en Evaluación y Encuestas.

Ferrante, A. W. (2007). Obesity-induced inflammation: a metabolic dialogue in the language of inflammation. Journal of internal medicine, 262(4), pp. 408-414.

Galindo-Vázquez, O.; Ramírez, M.; Costas, R.; Mendoza, L.; Calderillo, G. y Meneses, A. (2020). Síntomas de ansiedad, depresión y conductas de autocuidado durante la pandemia de covid 19 en la población general. Gaceta médica de México, 156, pp. 298-305.

Gálvez, J. (2014). Meditación y emociones. Medicina naturista, 8(2), pp. 19-23.

Jacobus, L. A. (2020). The Bedford Introduction to Drama. Nueva York: Bedford Books of St. Martin's Press.

Kabat-Zinn, J. (2010). La práctica de la atención plena. Barcelona: Editorial Kairós. Lattie, E. G.; Adkins, E.C.; Winquist, N.; Stiles-Shields, C.; Wafford, Q.E. y Graham, A. K. (2019). Digital mental health interventions for depression, anxiety and enhancement of psychological well-being among college students: systematic review. J Med Internet Res, 21(7), pp. 1-7.

López-León, S.; Rosales-Mariscal, K.; Ayuzo, C.; Villegas, L. y Huante, A. (2019). Depresión en madres médicas en México: un estudio transversal. Rev conamed, 24(1), pp. s3-s7.

Lozano-Vargas, A. (2020). Impacto de la epidemia del coronavirus (covid-19) en la salud mental del personal de salud y en la población general de China. Revista Neuropsiquiatr, 83(1), pp. 51-56.

Macías, A. B. (2020). El estrés de la pandemia (covid -19) en la población mexicana. Ciudad de México: Centro de Estudios Clínica e Investigación Psicoanalítica. Recuperado de http://www.upd.edu.mx/PDF/Libros/Coronavirus.pdf

Matthews, T.; Danese, A.; Caspi, A. y Fisher, H. (2019). Lonely young adults in modern Britain: findings from an epidemiological cohort study. Psychol Med, 49, pp. 268-77.

Morales, Y.; Acle, R.; Sosa, A. y De la Vega, G. (2019). Efectos de la meditación sobre la calidad en el servicio de colaboradores del área de sala/comedor en Restaurantes de Cholula Pueblo Mágico, Puebla. Revista de Investigación en Ciencias Contables y Administrativas, 5(1), pp. 32-62.

Organización Mundial de la Salud. (2019). Report of the WHO-China joint mission on Coronavirus Disease 2019 (covid-19). Recuperado de https://www.who.int/docs/defaultsource/coronaviruse/who-china-joint-mission-on-covid-19-final-report.pdf

Organización Mundial de la Salud. (2020). Actualización de la estrategia frente a la covid -19. Recuperado de https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/covidstrategy-update-14april2020_es.pdf?sfvrsn=86c0929d_10

O’Connor, R. C. y Kirtley, O. J. (2018). The integrated motivational-volitional model of suicidal behaviour. Philosophical Transactions of Royal Society B, (373), pp. 1-10.

Ozamiz-Etxebarria, N.; Dosil-Santamaria, M.; Picaza-Gorrochategui, M. y IdoiagaMondragon, N. (2020). Niveles de estrés, ansiedad y depresión en la primera fase del brote de covid-19 en una muestra recogida en el norte de España. CSP Reports in Public Health, 36(4).

Rosselló, J.; Zayas, G. y Lora, V. (2016). Impacto de un adiestramiento de meditación en conciencia plena (mindfulness) en medidas de ansiedad, depresión, ira y estrés y conciencia plena: un estudio piloto. Revista puertorriqueña de psicología, 27(1), pp. 62-78.

Satici, B.; Gocet-Tekin, E.; Engin-Deniz, M. y Ahmet-Satici, S. (2020). Adaptation of the fear of covid-19 Scale: its association with psychological distress and life satisfaction in Turkey. International Journal of Mental Health and Addiction. doi: 10.1007/s11469-02000294-0

Shah, K.; Kamrai, D.; Mekala, H.; Mann, B.; Desai, K. y Patel, R. S. (2020). Focus on mental health during the coronavirus (covid-19) pandemic: Applying learnings from the past outbreaks. Cureus, 12(3). doi: https://doi.org/10.7759/cureus.7405

Soto-Vázquez, M. y Alvarado, P. (2018). Efecto del aceite esencial de peperomia dolabriformis y meditación mindfulness en niveles de ansiedad y estrés académico de estudiantes universitarios. Medicina naturista, 12(1), pp. 9-14.
Taylor, S. (2019). The psychology of pandemics. Preparing for the next global outbreak of infectious disease. Washington, D.C.: Cambridge Scholars Publishing.

Turner, R. J.; Wheaton%2
Published
2021-03-07
How to Cite
Norma Angélica Santiesteban López, Teresa Galdys Cerón Carrillo, & Yesbek Rocío Morales Paredes. (2021). The Meditation as a Strategy to Combat Negative Effects on the Mental Health of Mexican Women Facing COVID-19 . Graffylia, Revista De La Facultad De Filosofía Y Letras, 4(8), 135-144. Retrieved from http://rd.buap.mx/ojs-dm/index.php/graffylia/article/view/488