The relevance of book fairs for Mexican university publishers

  • Israel López Soriano Benemérita Universidad Autónoma de Puebla, Dirección General de Publicaciones, Área de Edición, Puebla, México
Keywords: University Publisher, Book Fairs, Publishing

Abstract

The importance of book fairs for university publishers in Mexico is explained. To this end, the context in which this happens is described, different conceptualizations of book fairs are discussed, the characteristics of university publishers are described and the benefits for these publishers of participating in these cultural events are analyzed.

References

Association of University Presses. (2020). About University Presses. Association of University Presses. https://aupresses.org/the-value-of-university-presses/about-university-presses/#:~:text=University%20presses%20are%20publishers.,like%20Random%20House%20or%20Sage

Aristegui Noticias. AN/HG. 'Rafa Saavedra y la feria del libro', un texto de Luis Humberto Crosthwite. Aristegui Noticias Network. https://aristeguinoticias.com/1307/cultura/rafa-saavedra-y-la-feria-del-libro-un-texto-de-luis-humberto-crosthwite/

Boix, M. (2020). All together now! ¡Todos juntos ahora! Tendencia Editorial. Número Especial, 8-11. https://repository.urosario.edu.co/bitstreams/cb101a90-c567-4685-a085-
7e1e5d54f98e/download

Collins English Dictionary. (n.d.). Book fair. En Collins English Dictionary. https://www.collinsdictionary.com/dictionary/english/book-fair.

De la Mora, S. & Ruiz, Z. P. (2011). Ferias del libro: industria cultural. Veredas. Revista del Pensamiento Sociológico, (22), 127-148.
https://veredasojs.xoc.uam.mx/index.php/veredas/article/view/254

EUDEBA. (2024). Editorial Universitaria de Buenos Aires. https://www.eudeba.com.ar/PaginaEspecial.aspx?pag=Historia+%7c+Filosof%C3%ADa+%7c+Publicar+en+Eudeba#historia

Universidad de Guadalajara (2024). Editorial Universidad de Guadalajara. https://editorial.udg.mx/nuestra-historia

De Sagastizábal, L., Rama, C., & Uribe, R. (2006). Las editoriales universitarias en América Latina. Instituto Internacional para la Educación Superior en América Latina y el Caribe.
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwij9sq2vZOCAxU9JUQIHftmCCQQFnoECBUQAQ&url=https%3A%2F%2Fcerlalc.org%2Fwp-
content%2Fuploads%2Fpublicaciones%2Folb%2FPUBLICACIONES_OLB_%2520Las-editoriales-universitarias-en-America-Latina_v1_010106.pdf&usg=AOvVaw3WWU5t-
s3XME4Aokux8kzP&opi=89978449

Faria Reyes, E. (2007). La editorial universitaria como centro de actividad estratégica. Telos, 9(2), 221-230. https://www.google.com/url?
sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwj4gPG6xJOCAxW8MUQIHdarCEQQFnoECAwQAQ&url=https%3A%2F%2Fwww.redalyc.org%2Fpdf%2F993%2F99318
750002.pdf&usg=AOvVaw0aQLVXwrHzOyulWEYCw2Sj&opi=89978449

Fondo de Cultura Económica. (2023). ¿Por qué el @FCEMexico no va a la FIL Minería? Estas son las razones. @FCEMexico. https://www.instagram.com/reel/Co9DHqOroF6/?
utm_source=ig_web_copy_link

García, F. (2022). Ni puras ni (tan) bastardas: las ferias del libro como instancias de consagración de nuevo cuño. En Ferias del libro como espacios de negociación cultural y económica, 121-139. Iberoamericana ; Vervuert. https://www.torrossa.com/es/resources/an/5311741?
qt=any_keyword_search&q=ni+tan+puras+ni+tan+bastardas&rows=50&sort=score+desc%2C+pub_date_sort+desc%2C+title_sort+desc&start=0&page=0&publisher_code=FZZ413&type=Sear
ch&itemnumber=0&rows_original=50&uri_original=%2Fes%2Fsearch%2Fni%2520tan%2520puras%2520ni%2520tan%2520bastardas

Helbling, T. (Diciembre de 2010). ¿Qué son las externalidades? Lo que ocurre cuando los precios no reflejan del todo los costos. Finanzas & Desarrollo. https://www.imf.org/external/pubs/ft/fandd/spa/2010/12/pdf/basics.pdf

López, E. (2019). Glosario de tipografìa y producción editorial. Universidad Nacional Autónoma de México.

Merriam Webster Dictionary. (n.d.). Book fair. En Merriam Webster Dictionary. https://www.merriam-webster.com/dictionary/bookfair.

Ramírez, M. (2014). La feria del libro y su rol principal de promoción del libro y la lectura. Revista Educación en Valores, Universidad de Carabobo, 21(1), 36-45.

Romero, J. (12 de diciembre de 1979). Jorge Enrique Romero Pérez, “Ferias y libros”, La Nación.

Sistema de Información Cultural. (20 de octubre de 2023). Ferias del libro Adaptado de Ferias del libro. https://sic.cultura.gob.mx/lista.php?table=feria_libro&disciplina=&estado_id=

Sorá, G. (2016). Primitivas y futuristas: las ferias de libros bajo el prisma de la sociología. Comisión Nacional de Bibliotecas Populares. Bepé, 18, pp. 19-23.
http://www.conabip.gob.ar/sites/default/files/REVISTA%20BP%2018%20_MAYO_2016_WEB.pdf

Uribe, R; Zapata, F; Jaramillo, Bernardo; Dos Santos, F; Torres, M; Rueda, J. C; Boix, M, y Herrero, M. (2012). Las ferias del libro. Manual para expositores y visitantes profesionales. CERLALC. https://cerlalc.org/publicaciones/las-ferias-del-libro-manual-para-expositores-y-visitantes-profesionales/
Published
2024-01-23
How to Cite
López Soriano, I. (2024). The relevance of book fairs for Mexican university publishers. Graffylia, Revista De La Facultad De Filosofía Y Letras, 8(16), 132-143. Retrieved from http://rd.buap.mx/ojs-dm/index.php/graffylia/article/view/1321