The curricular inclusion of chess in the degree in International Relations at Benemérita Universidad Autónoma de Puebla

  • Erick Eduardo Frías Méndez Benemérita Universidad Autónoma de Puebla, Puebla, México
Keywords: Chess, Competencies, Graduation Profile, Curricular Design

Abstract

This essay sets out a set of antecedents that place chess as a subject or tool capable of contributing to the scope of the competencies of a bachelor´s degree. Subsequently, it is proposed that the development of deep analytical thinking and decision-making in the degree in International Relations at the BUAP can be more effective if chess is used as an additional instrument to achieve the competencies of the graduate profile of this. To make it, the concepts of cognition and metacognition are tales up in the first instance; secondly, the cognitive and metacognitive competences that are enunciated in the graduation profile; thirdly, the characteristics of chess that can be related to these and, finally, how chess could influence the improvement of these competences towards the graduation profile.

Author Biography

Erick Eduardo Frías Méndez, Benemérita Universidad Autónoma de Puebla, Puebla, México

Bachelor in International Relations and Master in Higher Education (BUAP). He has a Diploma in Personalized Education from Ibero Puebla where he teaches. He made a research stay at the University of Buenos Aires; as well as presentations for the FLAEI (Argentina), the University Congress (Cuba) and Salerno-Puebla (Italy-Mexico).

References

Aciego R., García, L. y Betancort, M. (2016). Efectos del método de entrenamiento en ajedrez, entrenamiento táctico versus formación integral, en las competencias cognitivas y sociopersonales de los escolares. Universitas Psychologica, 15(1) 165-176. http://dx.doi.org/10.11144/Javeriana.upsy15-1.emea

ANUIES (2019). Misión, Visión y Objetivos Estratégicos. Ciudad de México, México: ANUIES. http://www.anuies.mx/anuies/acerca-de-la-anuies/mision-vision-y-objetivos-estrategicos

ANUIES. (2018). Visión y acción 2030 Propuesta de la ANUIES para renovar la educación superior en México. http://www.anuies.mx/media/docs/avisos/pdf/VISION_Y_ACCION_2030.pdf

Badillo Ochoa, A. (2018). Palabra y realidad: Una experiencia docente con el ajedrez educativo. Edähi Boletín Científico de Ciencias Sociales y Humanidades del ICSHu, 6(12). https://doi.org/10.29057/icshu.v6i12.3087

BUAP. (2011). Actualización de los programas de asignatura. Facultad de Ciencias de la Computación BUAP. https://secreacademica.cs.buap.mx/profesores/ACTUALIZACION_PA_2011/PRESENTACION_ACTUALIZACION_PA.pdf

BUAP. (2020). Licenciatura en Relaciones Internacionales. Admisión BUAP. https://admision.buap.mx/sites/default/files/Planes%20de%20Estudio/2020/Sociales%20y%20Humanidades/Licenciatura%20en%20Relaciones%20Internacionales.pdf

Dvoretsky, M. (2014). For Friends & Colleagues Volume 1. Milford, CT, USA: Russell Enterprises, Inc.

Head Stark. (2020). Cognición. Estados Unidos: Centro de Aprendizaje y Conocimiento de la Primera Infancia. https://eclkc.ohs.acf.hhs.gov/es/preparacion-escolar/effective-practice-guides/cognicion

Herrera D. (2005). Ajedrez y educación. Venezuela: ChessBase. https://es.chessbase.com/post/ajedrez-y-educacin

Fernández Batanero, J. M. y Velasco Redondo, N. (2003). La transversalidad curricular en el contexto de la enseñanza superior. Agenda Académica, 10(2), 61-69.

Gobierno de México. (2019). Objetivos de desarrollo sostenible. Ciudad de México, México: Instituto Nacional de Estadística y Geografía. http://agenda2030.mx/#/home

Kovacic, D. M. (2019). Relaciones entre el aprendizaje escolar y la práctica sistemática del juego de ajedrez en los alumnos [tesis de grado]. Universidad Nacional de Mar de Plata, Buenos Aires, Argentina.

Lacon de De Lucia, N. y Ortega de Hocevar, S. (2008). Cognición, metacognición y escritura. Revista signos, 41(67), 231-255.

Menéndez, D.B. (2016). Estrategia pedagógica para la masificación del ajedrez en la escuela César Delgado Lucas, Manabí Ecuador [tesis de maestría]. Universidad de Holguín, Holguín, Cuba.

Molina Hernández, J. L. (2000). Modernización educativa y cambio institucional en el norte de México. Frontera norte, 12(23), 169-172.

Naciones Unidas. (2015). Educación 2030. Declaración de Incheon y Marco de Acción [documento PDF]. Argentina: UNESCO. http://www.onu.org.ar/stuff/educacion2030.pdf

Ortiz, R., García, L.I., Pérez, C.A. y Ramírez, M. L. (2019). Evidencia neurocientífica apoya que el ajedrez mejora el rendimiento académico en la escuela. Revista Mexicana de Neurociencia, 20(4), 194-199. https://doi.org/10.24875/rmn.m19000060

Plakitsi, A. (2018). Chess for Education and Development. Moscú, Rusia: Congress on mental health. http://www.mental-health-congress.ru/media/document/program/199/B%20HALL_CHESS%20FOR%20EDUCATION%20AND%20DEVELOPMENT_7%20OCTOBER.pdf

Priego, O., De la Rosa Leal, M. E. y Ramírez Martínez, M. A. (2017). La acreditación de los programas educativos en las universidades públicas. Hitos de Ciencias Económica Administrativas, 23(65). https://doi.org/10.19136/hitos.a0n65.1910

Quintero, S. y Galeano, L. M. (2020). Relación entre los niveles de atención y la práctica del ajedrez en estudiantes de pregrado de la Universidad de Antioquia y la Corporación Universitaria Lasallista [tesis de pregrado]. Corporación Universitaria Lasallista, Caldas, Antioquia.

Ríos, J. F. (2019). Aprendizaje de la teoría de aperturas de ajedrez con Mapas de Árbol de Ajedrez y su relación con la Autorregulación y Estilos de Aprendizaje [Tesis de Maestría]. Tecnológico de Monterrey, Ciudad Juárez, Chihuahua.

Toulouse, E. y Peirón H. (2013). Método de Toulose y Pieron. http://www.web.teaediciones.com/Ejemplos/Extracto_libro_TP-R.pdf.

Vargas, H. (2017). Internet, inteligencia virtual, creatividad, ¿Por qué debería interesarte el ajedrez? Revista universitaria, 1(1), 32,33.

Published
2023-01-09
How to Cite
Frías Méndez, E. E. (2023). The curricular inclusion of chess in the degree in International Relations at Benemérita Universidad Autónoma de Puebla. Graffylia, Revista De La Facultad De Filosofía Y Letras, 7(14), 22-31. Retrieved from http://rd.buap.mx/ojs-dm/index.php/graffylia/article/view/1146