The Intertextuality in Hispano-American short fiction (from the literary avant-garde to Mexican minifiction)

  • Pablo Medel Universidad de Valencia, España
Keywords: Literary theory, Latin American literature, Latin American short narrative, Literary postmodernity, Intertextuality

Abstract

This article discusses the use of intertextuality as a literary resource consubstantial to 20th century Hispanic American narrative and especially in the case of Mexican minifiction. It proposes a stylistic and pragmatic review of this typical phenomenon of the postmodern paradigm and its raison d'être in the Americas, from the aesthetic renovations of the Latin American avant-garde, the indigenist impulse, the intertextual proposals of Borges, the relevance of the Boom and the Arreola’s generation, to the emergence of the current Mexican short narrative.  

Author Biography

Pablo Medel, Universidad de Valencia, España

Pablo Medel. (Madrid, 1978) has a doctorate in Literary Studies from the University of Valencia and a master's degree in Comparative Literature from the Complutense University of Madrid. After eight years dedicated to teaching Language and Literature with adolescents, he decided to emigrate to Mexico. There he coordinated the Reading Promotion area at the Municipal Institute of Art and Culture, led the Poetry workshop at La Casa del Escritor de Puebla and became a professor of Humanities at UDLAP and at UPAEP. He has conducted different creative writing workshops, both in Spain and in Mexico. The last one was the story workshop at the Rosario Castellanos Cultural Center in Comitán, in Chiapas. He collaborates with various cultural media, as well as being a founding member of the international exiled poetry project, Desbandada. He has published the poems Paraíso en ruinas (2007) and the novels El principio de Pascal (2016) and La espiral esférica (2019). He has also participated in the anthology of short stories 2084 (2016) and in the poems Tratado del Aire (2019). His most recent publication is a translation of Stephen Crane's novel, Maggie, a Street Girl (2021). Since 2017, she has been teaching online the Writing and Communication Workshop in the Degree in Arts at the Open University of Catalonia (UOC) and offers writing courses and literary consultancies.

References

Anderson Córdova, Blanca. (1990). Julio Cortázar: la imposibilidad de narrar. Madrid: Pliegos.

Anderson Imbert, Enrique. (2007). Teoría y técnica del cuento. Barcelona: Ariel.

Andrés-Suárez, Irene. (2010). El microrrelato español: una estética de la elipsis. Palencia: Menoscuarto.

Arrairán, Samuel. (1997). Filosofía de la posmodernidad. Crítica a la modernidad desde América Latina. México: Universidad Nacional Autónoma de México.

Arreola Sánchez, Orso. (1998). El último juglar. Memorias de Juan José Arreola. México: Diana.

Bohórquez, Douglas. (2008). “El Cuento venezolano de vanguardia. En torno a Barrabás y otros relatos”. Ágora. Revista del Centro Regional de Investigación Humanística, Económica y Social (CRIHES), Universidad de los Andes, Trujillo, Venezuela. Año 11, núm. 21, enero-junio, pp. 241-249.

Camurati, Mireya. (1978). La fábula en Hispanoamérica. México: UNAM.

Christ, Roland. (1969). The Narrow Act. Borges’ Art of Allusion. Nueva York: New York University Presse.

Culler, Jonathan (1976). "Presupposition and Intertextuality", en Modem Language Notes. núm 91. p. 13-83.

De Toro, Alfonso. (1991). “Postmodernidad y Latinoamérica (con un modelo para la narrativa postmoderna)”. Revista Iberoamericana, pp. 155-156.

Epple, Juan Armando. (1999). Brevísima relación: Nueva antología del microcuento hispanoamericano. Santiago de Chile: Mosquito.

Escurdia y Vértiz, Manuel. (1994). “Juan José Arreola”. Setenta años de la Facultad de Filosofía y Letras. México: Facultad de Filosofía y Letras. Universidad Nacional Autónoma de México.

Estripeaut-Bourjac, Marie. (1999). “Los Nuevos como vanguardia: Lenguaje generacional, historia e imaginario”. Thesaurus. Boletín del Instituto Caro y Cuervo. Tomo 54, vol. 1, núm. 3, pp. 729-773.

Fonseca, Blanca. (2015). “El microrrelato hispanoamericano y su origen poético”. Creneida. Anuario de Literaturas Hispánicas. núm. 3, pp. 279-301.

Fonseca, Blanca. (2017). El poema en prosa y los orígenes del microrrelato en Hispanoamérica. Tesis doctoral dirigida por Ángel Estévez Molinero. Universidad de Córdoba.

Foster, William David. (1973). “Borges and Structuralism: Toward and Implied Poetics”. Modern Fiction Studies. Vol. XIX, núm. 3 (otoño), pp. 341-351.

Fuentes, Carlos. (1969). La nueva novela hispanoamericana. México: Joaquín Mortiz.

Gálvez, Marina. (1990). La novela hispanoamericana contemporánea. Madrid: Taurus.

García Delgado, Daniel. (1991). “Modernidad y posmodernidad en América Latina: una perspectiva desde la ciencia política”. D. J. Michelini, J. San Martín y F. Lagrave (eds.). Modernidad y posmodernidad en América Latina. Río Cuarto: ICALA.

Genette, Gérard. (1989). Palimpsestos. La literatura en segundo grado. Madrid: Alfaguara.

Herlinghaus, Herman y Walker, Monika. (1994). “¿’Modernidad periférica’ versus ‘proyecto de la modernidad’? Experiencias epistemológicas para una reformulación de los ‘pos’modernos desde América Latina”. Hermann Herlinghaus y Monika Walker (comp.). Posmodernidad en la periferia. Enfoques latinoamericanos de la nueva teoría cultural. Berlín: Langer Verlag, pp.
11-47.

Hutcheon, Linda. (1998). A poetics of Postmodernism: History, Theory, Fiction. Nueva York: Routledge.

Kleveland, Anne Karine. (2002). “Augusto Monterroso y la fábula en la literatura contemporánea”. América Latina Hoy, núm. 30, abril, pp. 119-155.

Koch, Dolores M. (1981). “El micro-relato en México: Torri, Arreola, Monterroso y Avilés Fabila”. Hispamérica. Vol. 10, núm. 30, pp. 123-130.

Lagmanovich, David. (2005). La otra mirada: Antología del microrrelato hispánico. Palencia: Menoscuarto.

Larraín Ibáñez, Jorge. (2000). Modernidad, razón e identidad en América Latina. Chile: Editorial Andrés Bello.

Leal, Luis. (1971). Historia del cuento hispanoamericano. México: Ediciones De Andrea.

Nogales Baena, José Luis. (2017). La intertextualidad en la narrativa breve de Sergio Pitol. Tesis doctoral dirigida por Carmen de Mora Valcárcel. Universidad de Sevilla.

Noguerol Jiménez, Francisca. (1992). “Sobre el micro-relato latinoamericano: cuando la realidad noquea”. Lucanor, Núm. 8, pp. 117-133.

Olea Franco, Rafael. (1999). Un diálogo posible: Borges y Arreola (desesperaciones aparentes y consuelos secretos). México: El Colegio de México.

Olea, Héctor. (2004). “Prefacio”, en De Andrade, Mario: Macunaíma, el héroe sin ningún carácter. Barcelona: Octaedro.

Oviedo, José Miguel. (2012). Historia de la literatura hispanoamericana. Madrid: Alianza.

Pérez Esaín, Crisanto. (2008). “Espejos, prismas y otras formas de ver el mundo”. Julio en el Rosedal: memoria de una escritura. Cuadernos de Humanidades. Crisanto Pérez Esaían y
Víctor Hugo Palacios (eds.). Piura: Universidad de Piura. Vol. 15, pp. 43-60.

Perucho, Javier. (2009). Dinosaurios de papel. El cuento brevísimo en México. México: Ficticia.

Poe Lang, Karen. (2006). “Jorge Luis Borges y la otredad inquietante”. Filología y Lingüística, Vol. XXXII, pp. 75-86.

Pujante Cascales, Basilio. (2013). El microrrelato hispánico (1988-2008). Teoría y análisis. Tesis doctoral, Universidad de Murcia.

Pupo-Walker, Enrique. (1995). El cuento hispanoamericano. Madrid: Castalia.

Ramey, James. (2013). “Bajtín y el giro espacial: intertextualidad, vanguardismo, parasitismo”. Literatura: teoría, historia, crítica. Universidad de Colombia. Vol. 15, núm. 2, julio-diciembre, pp. 69-95.

Richard, Nelly. (1994). “Latinoamérica y la posmodernidad”. Posmodernidad en la periferia. Enfoques latinoamericanos de la nueva teoría cultural. Hermann Herlinghaus y Mónica Walter (comp.). Berlín. Langer Verlag, pp. 210-222.

Rojo, Violeta. (1998). Breve manual para reconocer minicuentos. México: UAM-Azcapotzalco.

Rojo, Violeta. (2012). “Esto no hay quien lo entienda: la minificción como forma literaria intertextual”. Proceedings of the 10th World Congress of the International Association for
Semiotic Studies (IASS/AIS). Universidade da Coruña, pp. 1628-1634.

Rojo, Violeta. (2016). “La minificción ya no es lo que era: una aproximación a la literatura brevísima”. Cuadernos de Literatura. Vol. XX, núm. 39, enero-junio, pp. 374-386.

Said, Edward W. (1996). Cultura e imperialismo. Barcelona: Anagrama.

Schwartz, Jorge. (1991). Las vanguardias latinoamericanas. Textos programáticos y críticos. Madrid: Cátedra.
Siles, Guillermo. (2007). El microrrelato hispanoamericano. La formación de un género en el siglo XX. Buenos Aires: Corregidor.

Valls, Fernando. (2008). Soplando vidrio y otros estudios sobre el microrrelato español. Madrid: Páginas de Espuma.

Zäitzeff, Serge. (1989). Julio Torri y la crítica en los años ochenta. México: Universidad de Guadalajara.

Zavala, Lauro. (2004). “Para analizar la minificción”. Folios, segunda época. Bogotá, núm. 20, pp. 55-60.

Zavala, Lauro. (2005). Cartografías del cuento y la minificción. Sevilla: Renacimiento.

Zavala, Lauro. (2007). De la teoría literaria a la minificción posmoderna. Brasil: Universidade do Vale do Rio dos Sinos. Ciências Sociais.
Published
2022-08-09
How to Cite
Medel, P. (2022). The Intertextuality in Hispano-American short fiction (from the literary avant-garde to Mexican minifiction). Amoxcalli, Revista De Teoría Y Crítica De La Literatura Hispanoamericana, 5(10), 29-52. Retrieved from http://rd.buap.mx/ojs-dm/index.php/amox/article/view/831